torsdag 5 maj 2022

Att reta sig

» Det kan vara retfullt.

En mycket intressant tidskrift att läsa är Språktidningen. "I en ordklass för sig" som det står på framsidan. Ett nytt nummer kom i veckan, och det är alltså alltid lika spännande att läsa.

I det senaste numret får vi t.ex. veta varför vi har en så onödig bokstav som C i alfabetet, som ju egentligen är helt onödig. Vi får veta tekniken varför mobilens autokorrigeringar ofta blir så korkade. En artikel om engelskans påverkan på det svenska språket. Och, så det jag tänkte fundera lite över, nämligen en artikel om vilka språkfel som vi irriterar oss mest på. Eller vi ska kanske kalla det för det språkbruk som vi svenskar retar oss mest på.

Det visar sig nämligen att för vissa språkbruk skiljer det väldigt mycket på VILKA som retar sig på det. Det finns klart partipolitiska skillnader i vissa fall till exempel.

Alla vår spännande bokstäver
Felaktiga särskrivningar ligger i topp. 22% av svenskarna har detta i topp. Detta kan vi väl hålla med om. Sjuk sköterska är något helt annat än sjuksköterska. Sär skrivning är något annat än särskrivning. Stekt kyckling lever är något annat än stekt kycklinglever. Exemplen är många, sedan kanske jag i allmänhet inte irriterar mig utan snarast skrattar när jag drabbas av att få läsa det i texter. Ofta är det ett bra exempel på att avslöja att en text är maskinöversatt från ett annat språk. Sammansatta ord är nämligen ganska typiska i just svenska språket.

Fast, lika många irriterar sig på ordet "Hen". Bland sverigedemokrater är det varannan SD:are som har ordet som största irritationsmoment. Medan det bland mer upplysta svenskar, så är det inte många som irriterar sig. Bland sverigedemokrater är feminism något avskyvärt, och uppenbarligen kopplar man ordet "Hen" till feminism. Själv tycker jag det är ett praktiskt ord att använda om jag inte vet vilket kön som är aktuellt i sammanhanget. Istället för att skriva "han eller hon", eller möjligen "vederbörande" så kan vi använda ordet "hen" som kan avse både "han" eller "hon". Men sverigedemokrater är ju som dom är!

På tredje plats kommer onödiga engelska låneord. 15% av svenskarna irriterar sig främst på detta. Även här kan jag själv irritera mig på det ibland. När man använder "modeord" på engelska istället för ett vanligt svenskt ord, bara för att verka "cool"...

12% sedan irriterar sig egentligen inte på någonting.

9% irriterar sig främst på andra saker än de som tagits upp som alternativ.

Sedan kommer ett annat irritationsmoment som också har en tydlig politisk skillnad. 8% irriterar sig mycket på när man använder gamla ord för olika folkslag som med tiden har fått en negativ klang. Sverigedemokrater tycker inte det är något fel i att använda ord som "indian", "eskimå", "neger", "lapp" eller "zigenare". 8% av svenskarna tycker dock att det är det man irriterar sig allra mest på i svenskan. Men sverigedemokrater tycker inte det är något problem alls alltså. Men dom ser ju negativt på de som inte är svenskar...

7% av svenskarna irriterar sig stort på när andra inte kan använda "de", "dem" och "dom" på rätt sätt. Personligen tror jag faktiskt att jag själv ofta gör fel. Men, samtidigt har vi också en utveckling där talspråkets "dom" allt mer accepteras. Språket utvecklas ju alltid hela tiden. Läs en gammal bok eller tidning så ska ni se huru det hafver utvecklats.

Det är dock bara 2% som irriterar sig stort på något som jag irriterar mig på stort. Nämligen när människor inte kan skilja på "var" och "vart"! När någon säger: - "Vart bor du?" så är man ju helt ute och reser. Vart bor du innebär att man är under förflyttning hela tiden. Kanske bor i en husvagn? Var är alltså en position medan vart är en riktning. Var bor du men vart har du flyttat? Jag blir extremt förbannad när jag hör hur man säger fel i TV osv. Men uppenbarligen är jag ganska ensam om detta.

Vi kan alltså konstatera att språket hela tiden utvecklas. Och detta får vi faktiskt acceptera. Vi talar (och skriver) på ett sätt idag. För 100 år sedan var det helt annorlunda, och om 100 kommer det att ha ändrats totalt igen. Att följa den här utvecklingen och läsa spännande artiklar som diskuterar fenomen i språket är spännande och givande. Jag rekommenderar Språktidningen.

Läs:
Språktidningen.
Pressmeddelande: Särskrivningar och hen irriterar mest i svenskan. - Språktidningen

Inga kommentarer: