torsdag 1 augusti 2013

Om okunnighet

Om den omänskliga mänskligheten: För några dagar sedan uppmärksammade Länstidningen i Södertälje hur en grupp villaägare i Glasberga oroades över att det skulle byggas ett LSS-boende i området. I dag har även Aftonbladet uppmärksammat dessa okunniga villaägares rädsla för det som inte är som allt annat. Dom oroas för sina barns säkerhet, men tror jag ännu mer för värdet på sina villor. I villaområden finns underlag för mängder av konflikter. Grannens katt som kommer och skiter i min rabatt. Musik som spelas på för hög volym. Stank från grillar som sprider sig i sommarnatten. Ogräs från grannens vildvuxna trädgård som sprider sig in på min egen uppvisningsträdgård. Grannar som kör för fort med bilen i villakvarteren. Grannar som dricker sig fulla. Grannarnas ungar som pallar mina äpplen. Grannens hund som står och skäller. Grannens hund som kommer lös och biter mina små kaniner (eller barn). Grannar som inte ansar den gemensamma häcken. Och ovanpå allt detta alltså ett boende för ungdomar med Autism eller Downs Syndrom. Skräck! Tänk om det smittar? Tänk om det döljer sig en massmördare i gruppen?

Autism
Som själv pappa till en son som är autistisk och som om några år själv kommer att flytta in i någon form av LSS-boende så blir jag naturligtvis fruktansvärt upprörd och ledsen när jag läser om dessa intoleranta och okunniga egoister. Min första tanke var att önska att dom själva hade fått ett barn eller barnbarn med autism. Men sedan kom jag fram till att den glädjen vill jag inte önska dom. Även om Kimmy inte kan prata så är det ett privilegium att ha en 15-årig son som fortfarande flera gånger om dagen ger mig en kärvänlig kram. Som kan hålla mig i handen när vi är ute och går. Som verkligen vill hjälpa till med det mesta. Och även om det finns de som tittar lite snett på honom när han känner att han måste känna på varenda brevlåda som vi passerar när vi är ute och går så är han underbar. Och även om han har olika tvångsbeteenden så är han världens goaste påg. Och om någon av dessa okunniga villaägare i Glasberga läser detta så rekommenderar jag några timmars eftertanke som gärna kan kombineras t.ex. med ett besök på Autism och Aspergerförbundets hemsida. Sedan tycker jag ni sitter i er trygga villa i ert riktiga villaområde och skäms en stund. Vill ni höra Studio Etts program om det hela kan ni göra detta här. Eller SVT.

Om fiffel i EU: Att det finns de som gärna tjänar en slant extra som dom inte har gjort sig förtjänt av är väl ingen nyhet. Och dessa snikna fifflare finns i alla grupper och överallt. Det viktiga är att försöka bekämpa fifflet. Att göra det svårare att fiffla. Att göra det icke-accepterat att fiffla. Och sedan finns det dom som vill försvåra jakten på fifflare. Det har t.ex. avslöjats flera gånger hur EU-Parlamentariker "stämplar in" för att få sitt dagtraktamente och sedan åker dom hem några minuter senare. Och vid flera tillfällen har det gjorts försök att stävja detta missbruket med olika metoder. Men det har stoppats av en majoritet av EU-Parlamentets ledamöter. Från Sverige är det båda gångerna de Moderata ledamöterna samt Kristdemokraternas Alf Svensson som röstat emot medan resten röstat för. Moderaterna och Kristdemokraterna tillhör samma partigrupp, den Högerkonservativa, i EU-Parlamentet. Och vi förstår vad det är dom vill dölja!

Dagens Sverigedemokrat: För några dagar sedan sade Handelsbanken upp avtalet med rasistsajten Exponerat och stängde deras konto. Och det gillades inte. Anställda på Handelsbanken har hängts ut och bland annat gällde det en anställd som undertecknat brevet och som identifierats som Vänsterpartist. Så Vänsterpartisten hängdes ut. Fast det var inte samma person... Helt oskyldiga har alltså hängts av rasistpöbeln. Resumé.

Inga kommentarer: