onsdag 7 november 2012

Obama vann lyckligtvis

USA:s flagga
Så är då äntligen det amerikanska presidentvalet avgjort så att det kan bli plats för några andra nyheter i svensk media. Till slut står den svenska totala amerikaniseringen mig upp i halsen. Visst är det så att USA är den viktigaste nationen på vår jord sedan länge. Vad som händer i USA har stor betydelse för våra liv. Det är alltså helt riktigt att bevaka vad som händer där utförligt. Men det blir liksom lite för mycket när olika media ska överträffa sina konkurrenter i att bjuda på mest. Jag jobbade natt och har till stor del följt valvakan på SVT när jag inte sysslat med annat som att köra tvättmaskin, spela kort, värma tevatten, diska, läsa tidning, umgås socialt, titta på annat på TV mm. Men det märks att man egentligen inte har något vettigt att fylla hela sändningstiden med när en självutnämnd modeexpert får sitta i 20 minuter och spekulera i vilken betydelse presidentkandidater och deras fruars klädval har.

Den svenska amerikaniseringen har helt enkelt gått lite väl långt. Svensk TV:s utbud är fullt med usla amerikanska serier som köpts upp i klump för reapris och som sänds för att fylla ut tiden mellan reklaminslagen. Program som ofta är så usla att till och med svenska egna lågbudgetproduktioner håller högre klass. Vi har en nyhetsförmedling där svenska reportrar sänder direkt från stormarna i USA och berättar varje timme om hur det blåser. Dagen efter berättas i en notis att 10.000 dog på Haiti. Ett fenomen som delvis också beror på möjligheten att få "fina" bilder att visa. Ett annat exempel är tsunamin 2004 som ju bland annat krävde över 500 döda svenskar i Thailand. Och rapporteringen från turistparadisen och vissa länder i området var intensiv. Men det tog väl en vecka innan man började rapportera att de flesta dödsoffren (över 200.000) faktiskt hade krävts i Acehprovinsen i Indonesien.

Barack Obama
Hur som helst är valet i USA över, och lyckligtvis gick Barack Obama segrande ur valet. Räknat i elektorsröster (som när detta skrivs inte är helt klart) med ganska klara siffror, ca 300 mot ca 200. Men det är fascinerande att världens mäktigaste nation inte kan skapa ett valsystem som fungerar. Det rapporteras om valmaskiner som inte fungerat, om automatiska telefonmeddelanden som gått ut och påmint om valet - med fel valdag. Om vallokaler som stängt innan det var dags så att människor inte fått rösta. Och att världens största demokrati har ett valsystem där den som får flest röster inte nödvändigtvis blir den som vinner valet är fascinerande. För övrigt är det tveksamt om USA kan kallas "världens största demokrati". Mest utvecklade demokratin är man inte. Och Indien är också en demokrati men mycket större.

Nu gick det dock som det gick. Och till och med Fredrik Reinfeldt vågade till slut ut och gratulera och erkänna att han (som i stort sett alla andra svenskar) stödde Barack Obama. Inför förra valet vågade han gå ut INNAN valet, men den här gången var han väl rädd för att han skulle göra bort sig om Mitt Romney skulle vunnit. För övrigt är det väl inte så många som stött Mitt Romney i Sverige. Hans i många frågor ganska reaktionära budskap har väl främst gått hem hos stora delar av Kristdemokraterna och hos vissa Moderater. Själv har jag när jag hört Romney-supportrar förklara varför dom stött Mitt Romney bara blivit ännu mer övertygad om att Barack Obama var min favorit.

Och sedan något helt annat (även jag får ju försöka ägna lite tid åt annat än USA). Jag har flera gånger tyckt till om att jag tycker att det upphandlingsraseri som just nu präglar den svenska offentliga servicen är dyr för medborgarna. De små vinster som eventuellt kan göras på att köpa upp verksamhet via upphandling försvinner snabbt när kostnaderna för att göra upphandlingen, följa upp osv har dragits ifrån. Jag läser att uppköpet av driften av S:t Görans sjukhus i Stockholm kostade 65 miljoner kronor för Stockholms landsting i egna interna kostnader och ersättning till konsulter osv. Det är Dagens Nyheter som lyckats få fram siffrorna trots försök att hålla allt hemligt för media och opposition. Och sedan ska det följas upp...

Inga kommentarer: