torsdag 25 december 2008

Samhällets orättvisa fördelning av resurser

Aftonbladet hade till i dag gjort ett omfattande researcharbete. Man hade plockat fram alla lyxbilar som sålts de senaste 3 åren. Bilar för över miljonen. Och publicerade en lista, ort för ort vem som ägde vad. Till glädje för alla de som var ägare till skrytmonstren som nu fick bravera lite till. Och även till glädje för alla oss andra som kunde frossa i avundsjuka. Men listan var också ett tydligt åskådliggörande av klyftorna i samhället. I Åstorps kommun hittade jag två Porschar och en Jaguar på över miljonen. I grannkommunen Bjuv som är nästan exakt lika stor hittade vi en ensam Porsche. I lite finare Båstad här i Nordvästskåne som också är nästan exakt lika stor hittar vi 6 Porschar och en BMW. För att inte tala om lyxghettot Höllviken nere i söder där vi hittar 14 Porschar, 11 Lyxmercor, några Jaggar, nån' Ferrari, nå'n Audi och en Bentley. Vad som förvånar mig är hur många av de relativt nya strytplåthögarna som står avställda! Hur som helst så visar det med tydlighet att det finns en hel del resurser att plocka in för förbättringar i samhället istället.

Ibland får man sig ett gott skratt när man läser gamla papper. Jag har "roat" mig i helgen lite med att städa i gamla papper. Och i en bunt som packades ner i en kasse när jag slutade på Försäkringskassan så hittade jag det här "citatet" från Försäkringskassans f.d. generaldirektör Curt Malmborg:

- "Vi har en effektiv administration. Många som börjar jobba här tror att man arbetar med människor, eller samhället. Vårt fokus är att bedöma och handlägga ärenden. det har inget med människor att göra. Vi bedömer Produktionskapacitet. Friskhet är en parameter som ligger på en annan myndighet. Om man kan gå, stå, prata och andas kan man arbeta. Då får man vårt klistermärke. Det är samma kvalitetsmärkning jag tillämpar på våra produktionsenheter.. eller... anställda... kamrater!"

Det ska påpekas att det här "citatet" är daterat juli 2006. Och jag misstänker att det inte är helt autentiskt. Så uppriktig med sin syn på verkligheten var inte Curtan!

Jag ser förresten att Mellanösterns nya folkhjälte, skokastaren Muntadar Al-Zaidi faktiskt kan en del svenska. Hans "ganska" fredliga attack mot ockupanten George W Bush var välplanerad. Undrar om han var sponsrad av skofabriken? Den kommersiella sponsringen hittar ständigt nya vägar!

Inga kommentarer: