lördag 20 december 2008

Dagens spark i häcken åt Försäkringskassan

Under rubriken "Bygg upp lokala försäkringskassor" har Aftonbladets debattredaktör Lotta Gröning en bra idé på hur man ska få bättre ordning på Försäkringskassans service. Jag är dock inte säker på om hon är medveten om hur rätt hon egentligen har. En mycket stor skuld (jag känner att jag upprepar mig) till Försäkringskassans stora problem är just den massiva omorganisation som genomförts. En organisation som bygger på centralisering och toppstyrning. Detta i motsats till den gamla goda Försäkringskassan som bestod av en fristånde Försäkringskassa i varje län, med ganska självständiga kontor i varje kommun. Jag tycker dock att den goda Lotta låter Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) komma lite lätt undan. Det enda hon får kritik för är att hon inte sparkat Curt Malmborg tidigare. Men, det går åt skogen om ansvarig minister inte begriper ett dugg.

Jag noterar förresten att ovan nämnda minister ska flytta från lilla Svalöv till Landskrona.

Vackra färger på söderåsen
När vädret, som i dag, visar sig från sin allra tråkigaste sida kan det vara anledning att påminna om att det kan vara härligt ute också. I dag har vi det allra tråkigaste höstvädret man kan tänka sig, dvs snålblåst och lätt regn, mörkt och riktigt tråkigt. Och detta trots att det alltså inte ens är höst utan något som en del kallar vinter. Den här bilden tog jag för några månader sedan uppe på Söderåsen. Tänk så många färger det kan finnas samtidigt. Jag är inte riktigt nöjd med kvaliteten på bilderna på filmen. Den kom från framkallning i veckan. Men jag vet inte om det var kameran, objektiven, filmen eller framkallningen - för det kan väl inte vara fotografen...? Det är första filmen jag tagit med en gammal begagnad Canon T50-kamera som följde med ett objektiv som jag egentligen var ute efter vid köpet på Tradera. Men jag tänkte använda kameran som reserv och låta Angeli prova med den. Men visst är det härliga höstfärger!

På ovan nämnda debattsida uppmärksammar Per Garthon oss på det allt mer intima försvars- och säkerhetspolitiska samarbetet mellan EU och Israel. Samtidigt som alltså EU (med Sverige som deltagare) bygger upp ett allt starkare inre försvars- och säkerhetspolitiskt samarbete håller EU på att bygga upp ett sådant samarbete med den ena parten i en svår och långvarit konflikt. Och detta samtidigt som man utsätter den andra parten för bojkott och blockad eftersom dom i demokratiska val röstade fel. Men, det är ju symptomatiskt för EU. Demokratiska val - Ja. bara ni röstar som Makten vill!

Apropå oroligheterna i Rosengård i Malmö var det en av de unga invandrarungdomarna i stadsdelen som konstaterade att - "Det har aldrig varit så många svenskar i Rosengård förr." Det är tyvärr uppenbart att bråken tagits över av professionella bråkstakar som brukar dyka upp och förstöra för demokratiska demonstranter. Det kan gälla antirasism eller något annat. Men denna lilla grupp professionella bråkstakar dyker maskerade upp och förstör regelbundet i tron att dom gör något gott.

Och från Danmark rapporteras att ytterligare 3 danska soldater dödats i Afghanistan. Den totala siffran är nu uppe i 20 döda danskar. Detta för att hjälpa USA ut ur en knipa som man själva skapat. Och dit ska Sverige också skicka ännu fler soldater för att rädda USA!

Inga kommentarer: