tisdag 23 december 2008

Kontakt med Försäkringskassan

Dom ringde från Försäkringskassan medan jag låg på sängen och i njöt av semestern. Fast det visade sig att dom ringt fel... Det var nå'n stackare på Tandvårdsavdelningen som ville prata tandvård. Fast hon hade uppenbarligen fått fel nummer. Hon hade fått besked om att ringa mitt nummer, så det är väl nå'n annan som förgäves väntar på ett samtal. Jag fick i varje fall förklarat att jag faktiskt hade jobbat 33 år på Försäkringskassan innan vi önskade varandra en riktigt God Jul. Jag får hoppas att hon lyckas leta fram rätt telefonnummer.

Jag såg förresten på TV:n i går (jag misslyckades med att undvika ett reklamavbrott) att Volkswagen var Svenska skidlandslagets officiella bil. Vad säger Fredrik Reinfeldt om det? Han upprepar ju om och om igen att vi måste köpa svenskt. Och trots allt är ju Volvo och Saab lite mer svenska än folkabören. Fast egentligen är det livsfarligt för ett land som Sverige som är så enormt beroende av sin export att börja bli protektionistiska. Jag trodde Fredrik var en frihandelsvän!

Segregationen ökar faktiskt inte så hemskt mycket på de flesta håll i de skånska städerna. I varje fall inte om man tittar på hur vi bor. Men en stad där segregationen tydligen fortsätter att öka ordenligt är i Landskrona. En stad som styrs av en Högerkoalition tillsammans med Miljöpartiet. Invandrarna bor i Norrestad och på Öster medan svenskarna bor i Nyhamn, på Väster och i Borstahusen. Det var förresten just till Borstahusen som Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) ska flytta när hon nu lämnar lilla Svalöv.

Dagens kunganyhet handlar om lillprinsen Carl-Philip som tydligen aldrig blir klar med sin utbildning. Han har utbildat sig i grafisk design i USA, han har gått officersutbildning i Marinen, han har fått fotoutbildning, han har tagit jägarexamen. Och så har han ju roat sig som racerförare. Fast det blev visst ingen större framgång på det området. Men han verkar vara en så'n där hoppjerka som aldrig bli färdig med något utan hoppar på den ena utbildningen efter den andra. Senaste nytt är att han nu ska läsa kurser på den tvååriga lantmästarutbildningen på Sveriges Lantbruksuniversitet i Alnarp (utanför Malmö). Fast observera vad där står, "läsa kurser". Han ska väl plocka lite russin i kakan och få lite specialkurser anpassade för sig. Det brukar bli så när de blåblodiga ska utbilda sig. Speciellt anpassade kurser med speciellt utvalda kurskamrater och även i övrigt en behandling som inte andra studerande får. Men dom är ju blåblodiga...

Flera kommuner i Nordvästskåne har infört lokala ordningsregler som ska begränsa smällarterrorn under ett antal veckor före nyårshelgen. Men dom får alla bakläxa av Länsstyrelsen som inte tycker att man kan vara så restriktiv mot dom stackar småglinens fyrverkerilekande. Inte visste jag att svensk fyrverkerihandel sponsrar Länsstyrelsen!

Inga kommentarer: