tisdag 16 december 2008

Det skälver i både marken och...

Jordbävningar är inget vi är vana vid i Sverige. Därför blir det ganska stor uppståndelse när något sådant inträffar. Morgonens skalv var uppriktigt sagt ganska obehagligt. Jag låg i sängen och lyssnade på radion och kände i mer än 10 sekunder hur sängen gungade fram och tillbaka (det var tur att jag inte hade en vattenbädd för då hade jag nog blivit riktigt sjösjuk). Sekunderna efter kom Angeli rusande och undrade vad som hände. Ingela som satt i köket och åt frukost trodde att kylskåpet höll på att explodera. Min första tanke var att dom misslyckats med en sprängning i Makadamens grustag. Men det avfärdade jag snabbt. Det var för tidigt på morgonen och dessutom höll det på allt för länge. Dessutom spränger dom nästan aldrig där numera utan har två stora "hackarmaskiner" som med ett enormt spett hackar loss makadamen ur urberget. Uppenbart är att jordskalvet som tydligen mätte 4,8 var det kraftigaste i Sverige sedan 1904. Så vi lär väl inte få uppleva fler i min livstid av den styrkan. Fast jag minns faktiskt det som var 1985 och som var nästan lika kraftigt.

Jag såg förresten en förklaring till jordskalvet att det beror på att Skåne försöker göra sig fritt från resten av Sverige. Men det lär väl ta några miljoner år, och dessutom är det krafter nere ifrån Afrika som trycker på i motsatt riktning.

Från den svenska kvalitets-TV världen berättas att Blondinbella ska få ett alldeles eget TV-program varje dag. Under tre minuter om dagen ska vi få följa hennes dag. Observera, tre minuter. Det är alltså kortare än ett normalt reklamavbrott. Men å andra sidan är det väl egentligen just det programmet är - ett reklamavbrott för hennes blogg? Jag vet inte om jag ska skratta eller gråta. Men jag satsar på att skratta, för det mår man bäst av. Skiten ska förresten sändas bland all annan skit på TV400.

I en annan rapport från kvalitets-TV världen berättas att det nu är klart vilka sjukliga exhibitionister som är kandidater till att få några nya minuter av kändisskap i TV. Det handlar alltså om vilka som ska tas ut till såpan där Linda Rosing får betalt för att leta en "partner". Hur djupt är egentligen TV-cheferna villiga att sjunka för att få ihop sin dynga?

Enligt Näringslivets Regelnämnd har De Fyras Gängs regering inneburit fler krångliga regler och fler pålagor för företagarna. Mauderaten (c) som är Näringsminister och ansvarig för en fortsatt regelinflation försökte i Aktuellt i går prata bort kritiken. Men det är säkert bara som dom gnäller. Gnällspikar är vad dom är! Sveriges småföretagare är ena riktiga kravmaskiner.

Slutligen noterar jag att "succétidningen" Metros aktie nu har fallit från 85 kronor när den introducerades för ett antal år sedan till 85 öre i dag. Det är möjligt att tidningen är framgångsrik, men som affärsidé verkar det inte ha varit någon bra idé!

Inga kommentarer: