torsdag 16 oktober 2008

Stockholmare är roliga

Dom har humor i Stockholm
Centern i Stockholm (dom finns faktiskt) har tagit sig friheten att något förvanska den logotyp för "Stockholm - the capital of Scandinavia" som tagits fram för Stockholm Business Region. Dom har på logotypen lagt till ett "green" och använt denna i sitt budgetförslag i Stockholm. De små resterna av Centern i Stockholm ingår inte i den styrande Högeralliansen utan anser sig tydligen fortfarande vara ett grönt parti - då i motsats till det Mauderata Centerpartiet som Maud Olofsson styr över på riksnivå. Tydligen har en del reagerat på att man missbrukar någon annans logotyp på det viset. Själv tycker jag att den stora skandalen är att ens komma på tanken att kalla Stockholm för Skandinaviens huvudstad. Detta är naturligtvis den klart större København i Danmark. Men detta har inte 08-orna begripit. Dom tror nämligen att hela världen kretsar kring metropolen Stockholm. Medan sta'n egentligen är en (internationellt sett) småstad i världens utkant. Observera att jag tycker inte København är så mycket mer. Det är också internationellt sett en småstad. Och det ska vi vara glada över! Men låt oss i varje fall enas om att det hela är ännu ett bevis för hur fel den moderata riksdagsledamoten Anna Kinberg Batra hade när hon för några år sedan hävdade att "Stockholmare är smartast".

Jag såg någonstans att genomsnittspriset för en villa i Stockholm är 3,5 miljoner kronor. Det innebär att jag skulle få jobba i 15 år för att få ihop till det huset, och då har jag inte betalt någon skatt, inte ätit, inte haft några kostnader alls. Är det inte så att vi i själva verket har skaffat oss boenden som överskrider våra resurser? Hela bobubblan bygger på att vi kan sälja huset med vinst när vi ska flytta.

Konflikten mellan Ryanair och normalt tänkande människor fortsätter att utvidgas. Ryanair fälldes för att ha lättklädd ung tös i sina annonser. Men deklarerade att man inte tänkte bry sig om det, utan skulle försvara alla svenska flickors rätt att klä sig lättklätt. Så seriösa är man alltså på bolaget. När folkpartikeln Birgitta Ohlsson uppmanade till bojkott gick bolaget istället till attack mot Birgitta Ohlsson som bland annat kallades "boring". När jag har läst debattinlägg i frågan verkar stödet för Ryanair främst komma från lite lätt småkåta grabbar som gillar att titta på halvnakna småtöser. Att Ryanair inte är ett seriöst bolag visste vi från tidigare.

För övrigt noterar jag att börserna fortsätter nedåt. Verkligt läga att satsa på aktier kan man tycka. Fast jag skulle nog inte köpa aktier i GM (Saab) eller Ford (Volvo).....

Inga kommentarer: