måndag 27 oktober 2008

Pengakåta slipsnissar på skambänken

De pengakåta slipsnissarnas framfart fortsätter att sätta sina spår i nyhetsrapporteringen. Investmentbanken Carnegie redovisade förra veckan en förlust under tredje kvartalet på drygt en halv miljard kronor. Sedan företaget i dag tvingats begära en kredit på en miljard från Riksbanken störtdök aktien med 60%. Det var Carnegie som förra året avslöjades med att ha blåst upp värdet på sitt aktieinnehav så att slipsnissarna skulle få ut högre bonus än vad som var rätt. Det blev böter på 50 miljoner och inga bonusar alls till toppcheferna. Året innan fick dåvarande VD:n Stig Vilhelmsson 19 miljoner i bonus. Det vill säga mer än vad jag kommer att tjäna under hela mitt liv! Duktiga slipsnissar!

Och Swedbank behöver nya pengar. En nyemission av aktier för sisådär 12 miljarder kronor är visst på gång. Bra jobbat slipsnissar!

Alla rykten om att bankrånet mot Swedbank i Åstorp på min lunch har något med de nya 12 miljarderna är helt felaktiga!

Medan Sverige låter kronan flyta fritt (vilket gör att det för tillfället sjunker i värde mot Euron och Dollarn) så försöker Danmark hålla den danska kronan bunden till Euron. Resultat? Jo i Danmark har man fått HÖJA räntan medan Sveriga kan sänka räntan. När Sverige försökte sig på det för ett antal år sedan slutade det med 500% ränta om ni minns?

Och när vi nu ändå pratar om pengar så ser jag att Fredrik Ljungberg (ni vet han som sparkar boll) har skrivit på för Seattle Sounders FC. 20 miljoner om året. Inte illa pinkat för att sparka på en boll. Han slapp ju åka till Saudiarabien i varje fall, eller var det nu var, som en annan prostituerad bollsparkare sålde sig till. När karriären börjar närma sig slutet gäller det att suga ut det mesta möjliga. Och han skrattar väl hela vägen till banken!

Dagens Helsingborgs Dagblad innehöll ännu en av alla dessa artiklar om människor som kommit i klämm på grund av Försäkringskassans fiasko. I morgon utlovas visst en artikel om hur det är att jobba på Försäkringskassan. Jag ser verkligen fram emot den. Och på Ekot hörde jag kassans GD Curt Malmborg uttala sig om alla JO-anmälningar om Försäkringskassans usla service. Det hade blivit bättre sade han, men det fanns lite kvar att göra. Jo, det var ett verkligt understatement. Jag hade svårt för att hålla mig för skratt när jag hörde det på radion. Och när han sedan hävdade att han inte hade en aning om att brev från Försäkringskassan inte innehöll ordentliga kontaktuppgifter då fick jag en smärra fnitterattack. Det skulle ta en vecka att ändra - Hahaha. Det är ju en viktig del i hela projektet att handläggarna skulle vara anonyma produktionsenheter som inte skulle kunna nås av kunderna.

Och så noterar vi att Forsmarks tredje reaktor får bli avstängd i varje fall i en månad. Den hade samma sprickor i styrstavarna som i Oskarshamn. Visst är kärnkraft en säker och tillförlitlig energikälla.

Inga kommentarer: