torsdag 23 oktober 2008

Hurra, jag är bäst!

Utbildningsradion har testat hur stort intresse friskolorna har för att ta sig an barn med speciella behov. Och det visade sig att var tionde rektor vägrade att ta emot handikappade barn. Och ännu fler hade invändningar. Och det är ju klart. Det kanske kostar extra, och då går det ut över vinsten. Så'na problem kan gott den offentliga skolan ta hand om. För får dom högre kostnader, så stiger ju skolpengen för alla. Och så lönar det sig även för friskolorna på alla sätt. Det var ett antal rektorer som direkt hänvisade till de kommunala skolorna. Så mycket var det fria valet värt - när det gå ut över vinsten!

Det är många gånger jättekul att läsa affärstidningar och näringslivssajter. Inte för att jag alltid håller med, men bara argumentationen kan vara kul. Jag läser hos Veckans Affärer en krönika av Ulf Petersson som handlar om den svenska bankakuten. Ulf tycker bankerna ska tacka nej till "Odells stolliga stabilitetsplan" som det uttrycks på ett ställe. Att Mats Odell är stollig kan jag hålla med om. Tydligen verkar inte bankerna särksilt pigga på den s.k. bankakuten. Dom får ju själva betala och dessutom stoppas till viss del ledningens möjligheter att plocka ut hur mycket som helst i bonusar osv. Taskigt sa räven när han fick plocka rönnbären själv.

Jag noterar förresten att en amerikansk utredning visat att rika fifflar mest med skatten. Aha! DET hade jag aldrig kunnat tro?

Jag såg också att BH-tillverkaren Victorias Secret lanserat en BH som kostade 40 miljoner kronor! Bara nämnt lite så där apropå att världens resurser gott kan fördelas om lite.

Jag fick en fråga i dag av en arbetskollega, som efter att ha varit i kontakt med Försäkringskassan frågade mig: - "Hur f-n har du stått ut med att jobba på Försäkringskassan?" Vad svarar man på en så'n fråga?

Slutligen ska jag förklara dagens rubrik. Som jag berättade den 20 september deltog jag i en fotomara, en fototävling arrangerad av fotoklubben i Örkelljunga med deltagare från Höganäs och Åstorps fotoklubb. I går på kvällen var det dags för redovisning av resultatet i Örkelljunga. Och jag måste säga att detta överträffade alla mina förhoppningar. Jag hade redan innan bestämt att jag skulle visa den bild som fick den bästa placeringen. Men det blev svårt. Av de 12 olika teman som tävlingen innehöll vann jag nämligen 4 stycken. Det innebär att jag får visa dessa fyra bilder. Och med ytterligare 3 bilder på poängplats blev eder skribent vinnare av hela tävlingen! 38,5 poäng före tvåans 32,5 poäng. Sammanlagt 21 deltagare. Här nedan är de 4 avskannade segrarbilderna. Några tycker jag faktiskt är bra, några är jag lite tveksam till vad juryn såg i dom. Helt klart är att det gäller att ha tur.

Stenformation


xxxx

Vattenmiljö


xxxx

Snickarglädje


xxxx

Nivåskillnad


xxxx

Inga kommentarer: