fredag 3 oktober 2008

I slipsnissarnas ledband

Jag fick brev i dag, från Premiepensionsmyndigheten. Dom undrade om jag var nöjd med mitt PPM-val. Och det var väl snällt att dom undrar det. Men som jag förstått så har det här brevet bara gått ut till de som har sina PPM-pengar i Premiesparfonden. Jag har själv gjort ett medvetet val att lägga mitt PPM-sparande just där. Jag har alltså aktivt valt att inte välja, och vägrar att kallas soffliggare vilket är den allmänna benämningen på oss. Detta med resonemanget att denna fond kommer att gå ungefär som ett genomsnitt av alla fonderna (i själva verket har den gått bättre än genomsnittet). Och lägger man till detta att avgiften är mycket låg så blir min avkastning på PPM-sparandet bättre än för de flesta. Jag slipper dessutom att allt för mycket göda ett antal fartblinda och pengakåta slipsnissar på diverse fondfirmor som har täljt guld med våra PPM-pengar under ett antal år. Den genomsnittlige PPM-spararen som varit med från början har när avgifterna är dragna inte fått mycket bättre avkastning än om han/hon satt in pengarna på ett räntebärande sparkonto i banken. Men nu tycker tydligen PPM att just vi som har våra pengar i Premiesparfonden ska fundera igenom vårt val. Jag för min del tycker att det är alle de som satsat på diverse olika Slipsnisse-fonder som borde fundera igenom sitt val. Men DET tycker tydligen PremiePensionsMyndigheten inte att det är deras uppdrag att ifrågasätta. Deras uppdrag är att göra svenska folket till börsspekulanter så att slipsnissarna kan tjäna mer pengar. Undrar hur mycket detta utskick till alla oss som ligger kvar har kostat? Är det rätt val att använda våra avgifter till detta?

Skanneloppetuppladdning 2008: Ack vad man kan bedra sig! Efter ett uppehåll förra veckan så blev det en runda mitt i veckan i går på kvällen. Det blev lite sent innan jag kunde ge mig av, så halv åtta när det äntligen blev dags att trä på sig joggingutrustning var det redan mörkt. Det fick alltså bli premiär för reflexvästen på. Den allra första början kändes det tungt, men det släppte snabbt. När jag kom hem hade jag därför vissa förhoppningar om att kanske krypa under 30-minutersstrecket. Titten på klockan visade dock 31.40! Det var nästan en chockartad upplevelse. Jag tror att det var fel på klockan?

Mona Sahlin har visst i dag gått ut och lovat att sossarna ska rösta Ja på direkten till Lissabonfördraget när detta kommer upp i Riksdagen. Den kritik mot avtalet som finns är inget värd i Partiet. Mina eventuella funderingar på att återvända till modershuset kan återigen slängas i komposten. Kräv en folkomröstning! Men det vågar man inte, det är nämligen medborgarna alldeles för korkade att anförtros.

Jag noterar också att sossarnas högervridning fortsätter även på andra håll. Förhandlingarna med Miljöpartiet (som i många frågor är ett klart borgerligt parti) går tydligen alldeles utmärkt. Däremot verkar det inte finnas något intresse för att diskutera med Vänsterpartiet. Ska dom vara med så gäller det att säga Tack och Amen till vad S + Mp redan bestämt. Rädslan för att visa någon som helst vänsterideologi är total. Som sagt, tankarna på att återvända till modershuset kan kastas i komposten.

Jag såg Maudan på Expressens Internetlöp i dag. Det fanns länkar till ett par artiklar om Maud Olofsson och bilindustrin samlade. En berättade om hur Maud ska rädda Volvo och Saab. En berättade att 10 miljarder från infrastruktursatsningen ska gå till just dessa företag. En berättade att Volvo ville ha hjälp av Näringsministern. Och någon grattade Maud för ett gyllene läge. Och slutligen berättades att Maud hade på bilsalongen i Paris fallit för en - BMW! Dra ner ridån!

Om Åsa Torstenssons infrastruktursatsning (som omfattar 417 miljarder kronor mellan 2010-2021) förstår vi helt klart att det är vägarna som är viktigast. Åsa skryter med att det är en kraftig höjning av tidigare ram. Höjningen motsvarar 3,8 miljarder mer per år. Dvs lite mer än inflationen... I dessa pengar ingår 64 miljarder för underhåll av järnvägsnätet, och mer än det dubbla till vägnätet, 136 miljarder. Det är alltså en fortsatt satsning på vägtrafiken. Höghastighetssatsningan - ska utredas ytterligare!

Inga kommentarer: