söndag 19 oktober 2008

EU-slöseri - som vanligt!

Bornholms flagga
Någon som varit på Bornholm? För de som inte vet, så är Bornholm en dansk ö som ligger sydost om Skåne. Den blev svensk samtidigt som Skåne 1658, men motståndet på ön mot den svenska ockupationen var mer lyckosam än snapphanarnas kamp i Skåne så 1660 fick Danmark tillbaka ön. På de knappa 600 kvadratkilometrarna bor drygt 40.000 danskar. Bornholm ingår (tillsammans med Skåne, Blekinge och Halland) i det som ibland kallas Skåneland. Men tillhör alltså Danmark. Trots det är enklaste sättet för danskar att ta sig till Bornholm att resa genom Skåne till Ystad och där ta färjan över till Rönne på Bornholm. Högsta punkt på Bornholm är Rytterknægten som ligger 162 meter över havet. Den som cyklat på ön är medveten om att den inte är platt som en ostskiva, men... Förra året fick bornholmarna en egen skidbacke. Allt tack vare EU-bidrag på 750.000 kronor! Visst är det skönt när våra skattepengar används till lämpliga ändamål. Bidragssamhälle? Pyttsan!

Söderåsen i höstskrud
Söndag innebar naturligtvis en ny söndagspromenad i skogen på Söderåsen. Allt för att delta i Friluftsfrämjandets Höstlunk. En tipspromenad på stigar och skogsvägar på åsen med start och mål vid Friluftsfrämjandets stuga på Björnås. Bilden visar att hösten nu verkligen gjort intåg i bokskogen. Bilden är tagen på samma ställe som förra söndagen, fast i en något annorlunda riktning. Det är här hela familjen håller fikapaus varje söndag. Tipspromenaden verkar också ha blivit en framgång rent tävlingsmässigt. Rapporterna berättar nämligen att jag hade alla 10 rätt den här gången. Detta medan Kevin och Ingela bara fick ihop 8 rätt vardera. Skånes lägsta punkt och vad det heter när man beskär pileträd var mina framgångsfrågor. Dessutom hörde jag att det var en del som gick bet på vem som gjorde My Boy Lollipop känd! Millie Smalls ska hit från 1964 är en höjdare. Även om låten ju ursprungligen var en Rhythm & Blues låt från mitten på 50-talet. Nu gäller det att ha lite tur också så kanske det kan bli ett pris.

Jag ser förresten att George Bushs förre utrikesminister Colin Powell bestämt sig för att stödja Barack Obama!

Och så noterar vi att Jörg Haider innan han rattfull och i på tok för hög fart körde ihjäl sig så hade han varit på bögklubb och druckit sig ordentlig full.

Och på hemmaplan noterar jag att flera opinionsundersökningar visar på framgångar för moderaterna. Men dom är oeniga om resten. Jag för min del tror att Fredrik fått ökat stöd tack vare de pengakåta slipsnissarnas spruckna bubbla. När folk känner att det blåser snålt brukar i ett första skede den styrande makten få ett ökat stöd. Vad som händer på sikt får vi se. Men Mona Sahlin gör i varje fall vad hon kan för att skrämma bort väljare från socialdemokraterna.

Och slutligen såg jag en mycket insiktsfull man som skrev så här: - "Hade jag inte fått lära mig att Karl Marx hade fel, så hade jag ju kunnat tro att han hade rätt i sina föutsägelser."

Inga kommentarer: