måndag 13 oktober 2008

Det blev ett ekonomipris trots allt

Det blev trots allt ett ekonomipris. Men Kungliga Vetenskapsakademin (eller Vetenskapasakademin som Riksbanken skrev på sin hemsida) valde att inte utmana opinionen. Paul Krugman är en (för amerikanska förhållanden) radikal / liberal ekonom. Redan innan den amerikanska politiska makten hade accepterat det nödvändiga argumenterade han för en form av förstatligande av finansbolagen för att rädda ekonomin. Jag ser också att han är en ekonom som förespråkar en allmän sjukförsäkring i USA. Han argumenterar i rena ekonomiska termer för detta. USA är det land i världen som lägger störst andel av BNP på just sjukvård, men trots detta når vården inte alla. En allmän sjukförsäkring skulle sänka den totala kostnaden för samhället. Paul Krugman stödde tydligen också Hillary Clinton och är en mycket stark kritiker av George W. Bush. Fast det är å andra sidan nästan alla amerikaner.... Fast det ska kanske poängteras att Paul Krugman fick priset för sin analys av handelsmönster och lokalisering av ekonomisk verksamhet. Om jag fattade det rätt så handlade det om globaliseringens fördelar.

Jag noterade förresten Internets snabbhet. Mindre än en timme efter att priset hade offentliggjorts så stod det på Wikipedia under Paul Krugman att han fick ekonomipriset till Nobels minne 2008. Snabba ryck!

Amerikanen Richard Garriot har betalt 30 miljoner dollar för att få åka med Soyuz-13 upp i rymden i 10 dagar. Bara nämnt lite så där apropå meningsfull och meningslös användning av pengar och att världens tillgångar inte är riktigt jämnt fördelade.

Priset stiger
Ibland går det fort med prisstegringarna. På mindre än en minut så steg skadeståndet från 2400 miljarder till 2900 miljarder! Fast egentligen, vad jag undrar över är varför tidningarna inte kan skaffa någon form av redigeringsfunktion för sina "löpsedlar". Det är lite tradit när det är samma sak efter vartannat.

Slutligen noterar jag att börserna tydligen steg ordentligt i dag. Slipsnissarna tycker tydligen att dom mjölkat skattebetalarna på tillräckligt med kosing nu. Fast jag undrar om det inte går ner i morgon igen? Jag tycker det kan gå ner lite till, för precis när jag nu tycker det är dags att investera lite i billiga aktier så stiger priset. Taskigt, taskigt!

I dag lyckades jag väl hålla mig ganska kortfattad!

Inga kommentarer: