onsdag 22 oktober 2008

Bankbubblor som brister

Jag läser att det är risk för att de baltiska staterna blir nästa krisområde. Länderna har under flera år haft köpfest - för lånade pengar. Den ekonomiska tillväxten har varit flera gånger större än den svenska, men nu kommer baksmällan. Både Estland och Lettland har just nu en negativ tillväxt och båda länderna har enorma underskott i bytesbalansen. Och det är stor risk att det blir de svenska bankkunderna som får betala stora delar av kalaset. Det är svenska banker (med Swedbank och SEB) som dominerat den baltiska lånekarusellen.

Och även Sverige befinner sig nu i recession enligt min "favoritekonom", Svenskt Näringslivs Stefan Fölster. Recession är när BNP sjunker två kvartal i rad. Det är väl av den anledningen som De Fyras Gäng valt ett vandrarhem för sitt upphaussade propagandamöte. Men det verkar inte ha blivit så mycket vettigt som kom fram under mötet. Vad jag kunde förstå har man kommit överens om att bilda tio olika arbetsgrupper som ska jobba med olika frågor. Kärnkraft och Familjepolitiken lyckades man tydligen inte ens komma överens om arbetsgrupper för. Och sedan ska man visst ge ut en gemensam propagandatidning också. Kanske är det så att de tre små partierna (c + fp + kd) börjar förstå att dom helt riskerar att ätas upp av den fjärde parten (m). Om man utåt är alldeles för eniga och upplevs som ett parti (utan några individuella särdrag) kommer väljarna att rösta på det stora partiet. Dom andra små behövs inte längre. Kristdemokraterna befinner sig i akut risk att åka ur riksdagen och både fp och c är historiskt mycket små i dag. Det gäller att visa att man kan samarbeta och kompromissa. Inte att enas i alla frågor INNAN valet. Då har det ju för väljaren ingen betydelse vilket parti man röstar på - alltså röstar man på det stora partiet.

Hedgefonder ska ju genom spekulation tjäna pengar både när aktierna går upp och när dom går ner. Men det visar sig bara gälla i teorin. Enligt branschföreträdare i Financial Times räknar man med att en tredjedel av hedfonderna snart är utrensade. Bara under september försvann 43 miljarder kronor från de amerikanska hedgefonderna. Veckans affärer har tittat på svenska hedgefonder och det visar sig att det finns ett stort antal som gått minus hela tiden de senaste 3 åren. Även här kommer det att bli utrensning. Av detta lär vi oss att det inte finns någon säker vinst på spekulation. Det är ett lotteri, där pengakåta slipsnissar lekar med andras pengar.

Sifo har på uppdrag av Sveriges Annonsörer undersökt svenskarnas synpunkter på reklam. 3/4 undviker reklamen i TV, på radio och på Internet. Hälften slänger direktreklamen. Är det verkligen en fjärdedel som uppskattar reklamen i TV, på radio och på Internet och som verkligen tittar på den? Det är egentligen sensationella siffror. Faktum är att det är reklamen i tidningar och tidskrifter som vi är minst negativa till. Själv har jag lärt mig att bli duktig på att läsa och titta selektivt för att undvika reklam. Jag deltar i en del enkäter (det ger lite lotter eller biobiljetter osv) där jag svarar på om jag läst olika tidningar / webbsidor och sett annonser. Jag har i stort sett aldrig sett annonserna! Kommersiell radio lyssnar jag inte alls på, jag orkar inte med ordbajseriet!

Apropå gårdagens tyckeri om Assa Abloys fabrik på ockuperat palestinskt territorium så har tydligen Calle Str... f'låt Bildt uttalat sig. Han finner förhållandet "diskutabelt"! Diskutabelt? Det är väl ingenting att diskutera. Alla internationella regler och organisationer säger Nej till förhållandet. Det är INGET att diskutera. Undrar om Calles synpunkt kan ha något samband med att styrelseordföranden och en av storägarna heter Gustav Douglas, ledande moderat?

Slutligen noterar jag att livet är orättvist. Trots att jag alltså hade alla 10 rätt på söndagens tipsrunda blev jag utan pris. Det fanns de som också hade alla rätt men var närmare att gissa vikten på en sten. Däremot går Kevin (som bara hade 8 rätt) och vinner ett utlottat pris. Och Angeli vinner ett utlottat barnpris. ORÄTTVIST! BUHUU!

Inga kommentarer: