lördag 11 oktober 2008

Mer Försäkringskassan

Som jag redan i går kunde berätta så har Försäkringskassans fiasko med ny organisation, nya regler och nytt datasystem nu resulterat i konsekvenser. I dag berättar Aftonbladet att Maivor Isaksson som är arkitekten bakom hela omorganisationen redan vid 60 års ålder nu helt plötsligt ska ta pension. Och samtidigt har Stig Orustfjord fått nytt jobb vid länsstyrelsen i Stockholm. Och resten av kassaledningen ska omorganiseras. Det känns skönt att det i varje fall blir några konsekvenser för de som bär skulden för den senaste tidens fiasko. Jag förstår inte varför arbetslinjen inte gäller alla. Höjdare kan sluta jobba och leva på avgångspension när dom får gå men vanliga knegare ska förnedras med arbetspendling, arbetsmarknadsåtgärder och kanske tvingas flytta runt i hela landet till nya jobb.

I samma artikel läser jag att Riksrevisionen ska inleda två olika granskningar av Försäkringskassan. Dels ska man titta på upphandlingen av IT-system och dels ska man granska Försäkringskassans förmåga att sköta sitt uppdrag. Jag ser med spänning fram emot nästa sändning!

På måndag ska det offentliggöras vem som får Riksbankens ekonomipris till Alfred Nobels Minne. Ja, eller något ditåt är det väl som är det officiella namnet på det som kallas Nobels ekonomipris. Det är alltså egentligen ett lite modernare påfund än de riktiga Nobelprisen. Med tanke på hur ekonomerna (och alla de fartblinda och pengakåta slipsnissarna) har ställt till det så utgår jag ifrån att det inte delas ut något pris i år. Jag tycker man skänker årets prissumma till Förenta Nationerna!

Jag hörde förresten att SVT ska döpa om A-ekonomi till B-ekonomi!

Dagens skratt fick jag när jag läste i Aftonbladet om moderata EU-politikern Charlotte Cederschiöld som envisades med att skicka konfidentiella EU-politiska SMS till fel mottagare. När man skickar SMS och epost är det viktigt att noga kolla mottagaradress INNAN man sänder. Jag fick för några år sedan mejl från en tjej som bad mig om ursäkt för att hon snott min kille! Pinsamt, pinsamt! Fast den rätta mottagaren var en riktigt trevlig tjej visade det sig när missförståndet hade klarats upp.

Slutligen kan jag berätta att detta är första Sven Tycker som jag sitter och skriver på min relativt nyligen inköpta Asus Eee PC. Denna har ju Linux installerat och det är först nu som jag dels lyckats hitta en lämplig texteditor att installera och som jag dessutom verkligen lyckats installera. Och sedan slutligen i dag har jag lyckats ställa in denna så att den visar å ä och ö som just detta och inte som något annat konstigt. För den som begriper, så skapar jag huvudbloggen (den som finns på http://www.swl.nu/tycker) helt manuellt i en ren texteditor och inte i någon ordbehandlare eller html-editor. Det är roligare så! Jag har i Windows använt en som heter Text Pad, och har nu på min Linuxdator något som heter Kate installerat. Men det återstår en hel del att lära om hur Linux (KDE) fungerar.

Inga kommentarer: