söndag 31 augusti 2008

Major Jan "skoltalibanen" Björklund i blåsväder igen

P1:s programserie Kris i skolan har fortsatt att granska Major Jan "skoltalibanen" Björklunds olika påståenden om skolan och undervisningen. Till dagens program (som jag tyvärr bara hann höra mycket lite av) hade man skickat en enkät till landets professorer inom pedagogiken och frågat om betygens betydelse för undervisningsresultatet. Majorn har ju satsat hårt på mer betyg, tidigare betyg och fler nivåer i betygen. 70% av de professorer som svarat på enkäten (vilket var de flesta) tror inte alls på att betygen i sig har någon positiv effekt på undervisningsresultatet. Många hävdade till och med tvärtom, att Majorns betygshets kan försämra undervisningsresultaten. Återigen är hr Björklund ute och reser. Den mannen är en katastrof för svensk skolpolitik. Men genom att ha upprepat sina lögner om skolans problem i tio år har han fått en stor del av svenska folket att tro att han har rätt.

En stor del av dagen har ägnats åt en lite längre skogspromenad med Kimmy - naturligtvis medförande en kamera. Bland annat tog vi oss genom vad vi kallar Kalvahagen här i Åstorp. Egentligen ett felaktigt namn eftersom det som egentligen var hagen för kalvar låg lite längre ner i backen, medan det som i dagligt tal kallas Kalvahagen är fårahagen. Fårens bete har gett området sitt typiska utseende med enebuskar och låga träd. Nu har man satt upp nytt staket kring Fårahagen samtidigt som det anlagts en ny fin promenadväg utmed stängslet - på utsidan. För att ta sig in i Fårahagen får man klättra över en "stege". Vilket alltså Kimmy och jag gjorde eftersom jag tänkte ta några kort på Maud Olofsson och hennes vänner i hagen. Vi hittade dock inga får inne i hagen, men när vi kom till andra änden upptäckte jag att den nu gjorde skäl för namnet Kalvahagen. Det betade fem tjurkalvar i hagen istället! Det är första gången jag sett annat än får beta i området, så jag bestämde raskt för att vi klättrar ut igen.

Den senare delen av eftermiddagen ägnades åt gräsklippning. De sista veckornas eviga regnande har gjort att det dröjt lång tid mellan klippningen. Och nu var gräset FÖR långt. Och att klippa med handjagare gör det ju tyvärr inte lättare. Det handlade om en meter fram, en halv bak, en fram, en halv bak osv. Och när Kevin hade räfsat upp reste sig tuvorna på nytt så det var bara att klippa igen. När jag höll på att ge upp tänkte jag lite på Jan Björklund, och då blev jag så förbannad att jag kunde klippa några kvadratmeter igen. Men nu framåt kvällen är orken i benen helt slut. Så det blir ingen joggingtur i dag heller... Inte ens tanken på Jan Björklund kan få mig att hetsa upp mig tillräckligt.

Den amerikanska golftouren LPGA (en kvinnlig proffsturnering) har beslutat sig för att införa ett språktest (engelska förståss) för rätten att få delta i turneringen. Nu är det inte av säkerhetsskäl så att man inte missar när någon skriker "fore" som man ju kunde tro. Nä, det officiella skälet är att man måste ju kunna umgås med sponsorer och fans. Och dessa talar uppenbarligen bara engelska. Om det inte hade varit för att jag faktiskt läst det hela i en seriös (DN!?) svensk morgontidning så kunde man tro att det var ett skämt. OBS det var inte den 1 april jag läste det heller!

Datatidningen Computer Sweden fortsätter med sin elaka förföljelse av Försäkringskassan. Man har nu upptäckt att Försäkringskassan för ett par år sedan köpte ett avancerat dataprogram för att handlägga fordringsverksamheten, Aptic Collect, för ungefär 50 miljoner kronor. Men det har aldrig tagits i bruk. Jag kan inte förstå varför alla ska sparka på Försäkringskassan. Det är elakt och fegt att sparka på den som redan ligger!

Inga kommentarer: