torsdag 21 augusti 2008

Åsså mer om Ryssland vs Georgien

Jag trodde aldrig jag skulle hamna i den situationen att jag tycker att MUF tillhör de mest realistiska. Men jag ser att just MUF har ställt sig lite skeptiska till de mycket ensidiga fördömandena av Ryssland när det gäller den nuvarande konflikten mellan Ryssland och Georgien. Klyschan, att det aldrig är ens fel att två bråkar, är egentligen fel. Det kan vara en ensam som har fel. Men i det här fallet glömmer ALLA av att det faktiskt var Georgien som började att använda våld i konflikten genom att med vapenmakt invadera Sydossetien. Ett område som i praktiken varit självstyrande i mer än 10 år. Men hela Västvärlden har ställt upp som en man och lagt hela skulden till konflikten på Ryssland. Bra MUF, jag trodde inte att jag någonsin skulle få tillfälle att skriva så!

Jag hörde förresten på radion i morse en debatt där moderaten Anne-Marie Pålsson försökte försvara systemet med Höginkomstnära tjänster (subventionerad städhjälp till höginkomsttagare). Hon hade lite svårt för att förklara varför reformen de facto blivit ett fiasko. Jag tror att en hel del av de som utnyttjar svartjobbare ser det som en princip att slippa betala skatt. Och andra ser att det trots subventionerna blir billigare att utnyttja svagare för skitjobbet. Lägg ner projektet och jaga skattefifflarna på annat sätt!

Svenskt Näringsliv (dvs de svenska företagens propagandamaskin) och Kristdemokraterna är kritiska mot att Högeralliansen inte infört regler om att gåvor ska vara avdragsgilla. Dvs att om Volvo vill skänka 1 miljon till Svenska Golfförbundet så ska den gåvan få dras av på Volvos skatt så att i praktiken ska övriga skattebetalare bekosta en del av Volvos gåva till Svenska Golfförbundet. Jag har själv svårt för att se varför gåvor ska vara avdragsgilla i deklarationen, oberoende av om det är Volvo eller tant Hulda som skänker pengar, eller om det är Svenska Golfförbundet eller Rädda Barnen som får pengarna. Var och en har väl råd att bekosta sina egna gåvor, och sedan går statens bidrag till organisationerna enligt statliga principer. Det ska väl inte vara givarens storlek på plånboken som ska avgöra vilka organisationer som ska få statliga bidrag? För det är ju det som blir följden av en avdragsrätt. Ett argument som Stefan Fölster från Svenskt Näringsliv använder i argumentationen (där dök han upp som en gubben i lådan igen) är att det bara är Sverige och Slovakien inom EU som inte har den möjligheten. Men inte ska väl andra länders lagar bestämma vilka lagar vi har i Sverige. Vi var först i världen med att göra barnaga olagligt. Var det fel för att vi var ensamma? Vi är ganska ensamma om lag mot att köpa prostituerade. Är det fel bara för att vi är nästan ensamma? Bättre argument får ni allt komma med!

Slutligen ser jag att franska vittnen från Afghanistan berättar att en del av de franska dödsoffren från tisdagens strider i Afghanistan kan ha vållats av amerikanskt flyg och afghanska regeringssoldater som siktat fel. Som jag berättade i går dödades minst 10 franska soldater i Afghanistan i tisdags när dom hamnade i ett talibanbakhåll. Enligt franska uppgifter fick man vänta i fyra timmar innan man fick hjälp, och då siktade det amerikanska flyget så illa att större delen av deras bombardemang träffade fransmännen istället. Och de afghanska regeringssoldater som kom till undsättning sköt också på fransmännen.

Inga kommentarer: