torsdag 7 augusti 2008

Organiserad brottslighet! Sanktionerad av Högeralliansen?

Skatteverket har presenterat nya siffror över skattefifflandet bland småföretagare. S.k. mikroföretag (dvs företag med en omsättning under 1 miljon om året) beräknas stjäla 52 miljarder om året från resten av svenska folket. Detta genom svartjobb, falska fakturor och annat trixande för att köpa privata varor och tjänster skattefritt genom att bokföra det på firman. 52 miljarder, det är uppskattningsvis dubbelt så mycket som det beräknade fifflet med socialförsäkringarna kommer upp till i de mest fantasifulla beräkningarna. Var är Högeralliansens intresse för att göra något åt fifflet? Det närmaste jag kommer är ett debattinlägg från centerns Lars-Ivar Ericsson, som i HD samma dag pläderar för att det måste bli enklare att starta och driva företag. Mindre regler! Kommentaren från Anna-Stina Nordmark Nilsson som är VD i Företagarna är - "Jag tror inte att mikroföretag har sämre moral än andra. Men de små företagen orkar inte med regelverken". Det är naturligtvis fel på reglerna när åkeriägaren köpte en komplett hemmabioanläggning på firman att ha i sin lastbil! Tyvärr fick den inte plats så han fick lagra den i vardagsrummet där hemma! Jag förundrar mig över att företagarorganisationerna inte säger ifrån på skarpen mot fifflandet. Det handlar ju om att snedvrida konkurrensen. Det går inte att med justa metoder konkurrera mot fifflare som inte behöver ta ut någon lön, för han skriver alla personliga utgifter på företaget! Sätt åt fifflarna, myglarna, skurkarna, tjuvarna och allt det andra snyltande patrasket så att ärliga företagare slipper skämmas och kan göra rätt för sig! För det är precis det dom vill.

Den svenska inflationen fortsätter att stiga. I dag presenterades siffran 4,4% för senaste månaden. Onkel Fredrik har satt nytt rekord för de senaste 15 åren. Men, jag ska vara snäll mot Fredrik. Man ska inte sparka på den som redan ligger. Det mesta är internationellt. Dvs Fredrik, Anders, Göran, Maud, Jan och de andra i gänget är oskyldiga.

Folkpartiets Camilla Lindberg dök upp i radion i går igen. Inte för att förklara sina rasistiska uttalanden om tjuvaktiga muslimer. Nu var det flera länstrafikbolags planer på nya intelligenta biljettsystem som var måltavlan. Tanken är att de nya korten skall vara enklare att använda. Och som en bieffekt kommer man att kunna se från vilken station vi rest. Och DET är en integritetsfara. Jag vill berätta för Camilla att jag är mindre orolig för att Skånetrafiken ska veta hur ofta mitt kort tar tåget från Åstorp än jag är orolig över att ICA kan se hur ofta jag köper Marabou Frukt&Mandel eller Mer Krusbär. Eller att Expressen eller Moderaterna ska kunna se hur ofta min dator besöker deras hemsidor.

Kimmy och jag gjorde i går en liten promenad runt Makadamhålet på åsen. För de som inte vet vad jag talar om så kan jag berätta att det brutits makadam här sedan tidernas begynnelse. Bland annat kommer makadamen i SJ:s banvallar i Sydsverige huvudsakligen härifrån. I dag är det ett enormt hål i Söderåsen. Och det finns en promenadstig runt hålet. När brytningen tar slut om ett par år kommer en stor del av hålet automatiskt att vattenfyllas av grundvattnet. Och Åstorp får sin första sjö! Hur som helst så såg jag att det växer en massa Havtorn uppe på högsta punkten. Jag läste i tidningen att det skulle vara dåligt med bär i år (lingon, blåbär, hjortron osv). Men uppenbart är att det är ett gott havtornår. Och tidigare rundor på åsen visar att det också fanns mycket gott om vildhallon. Man ska inte alltid tro på tidningarna.

Jag har inte skrivit om dopning på flera dagar. Detta beror inte på att det inte varit nya avslöjanden. Snarare på att dessa inte är några sensationer. Gårdagens notiser berättar om den indiska tyngdlyftaren Monica Devi (enda OS-deltagaren från Indien i tyngdlyftning) som nu får åka hem igen. Och så var det den italienska cyklisten Emanuele Sella. En annan italiensk cyklist som fastnat är Marta Bastianelli. Och så var det en rysk cyklist (Vladimir Gusev) och även ett par gångare från Ryssland. Jag ber om ursäkt för att jag kan ha missat några avslöjade fuskare! Rubrikerna är liksom inte så stora i tidningarna när det gäller avslöjandena. Och jag känner mig som en papegoja om jag nämner ordet cykelsport i det här sammanhanget fler gånger.

Inga kommentarer: