lördag 23 augusti 2008

Sparka HELA regeringen!

Aftonbladet hade för några dagar sedan en artikel om vilka av ministrarna i Högeralliansregeringen som borgerliga riksdagsledamöter tycker borde bytas ut. De som nämns är Sten Tolgfors, Lars Leijonborg, Åsa Torstensson och Lena Adelsohn Liljeroth. Jag kan hålla med om en del, men främst Sten Tolgfors håller jag inte med om. Han har fått hopplösa ärenden, så misslyckandena är inte hans. Att först vara ansvarig för invandringen är ett självmordsuppdrag. Att sedan få i uppdrag att som moderat administrera en neddragning av militärutgifterna är lika mycket ett självmordsuppdrag. För att inte tala om FRA-lagen. Men alla dessa frågor är ju inte hans egna projekt, han har bara fått ett hopplöst uppdrag av onkel Fredrik. En som jag däremot saknar i listan är Cristina Husmark Pehrsson. Det är helt ofattbart att hon inte finns med. Menar verkligen Aftonbladet att man bland riksdagsledamöterna på högerflanken tycker att hon gör ett bra jobb? Ofattbart!

Och när vi talar om neddragningarna av militärutgifterna så verkar dessa inte vara så genomtänkta och långsiktiga som jag trodde. Det krävdes bara en konflikt Ryssland - Georgien och så börjar man dra öronen åt sig. Uppenbart är att neddragningarna inte var så genomtänkta som man försöker få oss att tro. Jag tycker personligen att utvecklingen är riktig, och det som händer i Georgien påverkar inte mitt ställningstagande. Sverige har inget att känna sig oroade för från Ryssland. Inte om vi inte själva skulle attackera eller ansluta oss till en militärorganisation (läs NATO) och genom dom hamna i en väpnad konflikt. Är vi alliansfria och inte aggresiva har vi inget att frukta.

För några dagar sedan publicerade de amerikanska myndigheterna en glädjerapport som berättade att dom dödat drygt 20-talet talibaner i ett flyganfall. Dagen efter rapporterade de afghanska myndigheterna (OBS inte talibanerna, utan de afghanska myndigheterna, som ju är tillsatta av USA) att det var ett 80-tal helt oskyldiga civila som dödats. Sedan dess har ingen av sidorna ändrat sin egen uppfattning. I det här fallet har jag störst förtroende för de afghanska rapporterna. Dom har ingen anledning att ljuga eller förtiga i den riktningen. Det är kanske inte så konstigt att USA tappar i stöd medan talibanerna växer sig allt starkare i landet. Och på den amerikanska sidan finns en svensk enhet.....

För övrigt kan vi notera att det i dag har regnat exakt hela dagen. Mitt regnställ och ryggsäck hänger på tork. Jag hoppas stället är torrt till i morgon. Men erfarenheten säger mig att ryggsäcken tar längre tid. Både Kimmy och jag var ordentligt dyngsura efter att först följt resten av familjen till att se på Cirkus Maximum som gästar Åstorp i dag och sedan tog vi en härlig (men ack så blöt) skogspromenad. Min enda förhoppning är att de förbannade mördarsniglarna sakta och plågsamt drunknar!

På listan över galningar och självplågare måste Yiannis Kouros hittas på någon plats. 1997 sprang Yiannis drygt 30 mil (302.492 meter) på 24 timmar. Det är en snittfart som är snabbare än när jag själv springer 6 km på en halvtimme. Gissa om Yiannis måste haft ont i fötterna och knäna och låren och rumpan och......

Inga kommentarer: