tisdag 26 augusti 2008

Stormakternas inkonsekvens för sitt eget välbefinnande

Ryssland har nu beslutat att erkänna Sydossetien och Abchazien, och uppmanar samtidigt andra länder att göra på samma sätt. Och USA och EU är naturligtvis mycket upprörda. Jag hör just Calle Str... f'låt Bildt som hävdar att detta är en konfrontation och provokation. Det är att leka med elden, säger han. Och det kan nog i och för sig vara riktigt. Men de som verkligen började tända krutdurken var ju just Calles egna allierade genom att uppmuntra splittringen av Jugoslavien och sedan erkännandet av parallellen Kosovo. Vi måste bestämma oss, ska varje liten folkspillra ha rätt till sin egen stat, eller är gränserna fastlagda? Vi kan inte ha olika politik vid olika tillfällen. Något som både EU / NATO / USA och Ryssland envisas med.

Jag hörde förresten att FN:s officiella representant i Afghanistan inspekterat vem som hade rätt om effekterna av de amerikanska flygbombningarna för några dagar sedan. Enligt FN stämmer de afghanska uppgifterna om mer än 90 döda civila! Som en effekt vill nu den afghanska regeringen omförhandla avtalet med USA. Det har nu också framkommit att en dansk soldat dödades i måndags. Det är dags att ta hem de svenska styrkorna.

Ibland kan det vara intressant att läsa media från "motståndarsidan". I nå'n reklambilaga till nå'n tidning som jag fick ett gratisexemplar av läser jag att reklam via mobil har en ljus framtid. Ljus framtid för reklam via mobilen? Det företag som skickar mig reklam som jag inte bett om via mobilen kommer att bojkottas för all evinnerlighet. Och jag skulle inte komma på tanken att acceptera att få reklam via mobilen! Är det jag som är onormal?

Och på tal om att använda mobilen. Vet ni att om ni surfar via mobilen händer det att ditt telebolag säljer uppgifter om vem som surfat på vissa sidor till ägaren av hemsidan. Det finns ju registrerat vilket mobilnummer som surfat, och är detta registrerat kan alltså hemsidesägaren köpa den uppgiften av mobilföretaget. Och mobilföretagen anser att det avtal som finns möjliggör detta. Det är kanske tur att jag inte använder mobilen för Internetsurfande. Nå'n stans får det finnas en gräns!

Alex Schulmans s.k. humorsajt 1000apor.se innehöll för några dagar sedan ett mycket spydigt inlägg från Alex där han hårt kritiserade sin it-levernatör Cybercom. Han uppmanade läsarna att rapportera in saker som inte fungerade. När det lagts upp cirka 200 kommentarer, varav många klagade på att sajten inte alls innehöll någon humor, så plockades allt bort. Tänk att det fanns så många intelligenta svenskar. Jag har också undrat över vad meningen med en humorsajt utan humor är.

För övrigt hörde jag i dag på kvällen att det var kaos på Försäkringskassan. Det dök upp nå'n stackars ansvarig vid namn Jan Andersson som berättade att FK höll på med en omorganisation som skulle göra att svenska folket tyckte det var lättare att få kontakt och service. Han var kul han Jan Andersson. Han hade mer humor än Alex Schulman. Syftet med Försäkringskassans omorganisation är att gömma undan de flesta handläggare på ett litet antal produktionsfabriker där dom inte ska kunna nås av "kunderna". Enligt de fastställda teorierna ska nämligen handläggarna arbeta effektivare om dom inte störs av de som dom ska betjäna.

Slutligen noterar jag att det spelades fotbollsderby i Stockholm i går på kvällen. Gissa om det blev bråk! Matchen fick avbrytas och polis och vakter hade att göra. 08:or! Kan inte AIK och Hammarby spela i någon egen ligistdivision.

Inga kommentarer: