torsdag 5 oktober 2023

Rätt tänkt Vänsterpartiet

» Kollektivtrafiken för 450 kronor/månad.

Ett av de vettigare förslagen när nu partierna kommer med sina egna idéer och prioriteringar som svar på den Brunblå sörjans budgetförslag är det från Vänsterpartiet som innebär att det ska införas en kollektivtrafikbiljett som kostar 450 kronor/månad och som gäller i hela landet. Sverigebiljett kallad. Bra tänkt Vänsterpartiet! Kan vi hoppas på att fler partier nappar på förslaget?

Tyskland var ju först med den här typen av biljett som gör resandet med kollektivtrafiken överkomlig för alla och som gäller i hela landet. Syftet är naturligtvis att locka fler att ta tåget/bussen/spårvagnen/tunnelbanan istället för att köra bil. Fler länder i Europa har följt Tysklands exempel och infört liknande biljetter. Bland annat Portugal. Kan vi hoppas på att Sverige kan bli nästa?

Att gå så långt som vad jag förstått Luxemburg har gjort, att införa gratis kollektivtrafik är kanske för mycket begärt!

De senaste 20 åren har taxorna i länstrafikens kollektivtrafik ökat med 139%. Det är mycket mer än vad priset på bensin och diesel har ökat. Men vår Brunblå sörja satsar miljarder på att sänka priset på bensin och diesel. Samtidigt som länstrafiken fortsätter att höja sina taxor. Här i Skåne höjde den styrande Brunblå sörjan taxorna med 10% vid årsskiftet och priset för en 30-dagarsbiljett ligger nu på 1309 kronor om den ska omfatta hela Skåne. Vill jag pendla mellan Åstorp - Lund så måste jag köpa en biljett för hela Skåne. Man har meddelat att man planerar en lika stor höjning på 10% vid nästa årsskifte. Gissningsvis med syfte att skrämma bort resenärer så att det inte blir för trångt på tåg och bussar (och spårvagnar....) och att skåningarna ska kräva mer utökad trafik.

I Stockholm har den styrande Rödgröna koalitionen också beslutat sig för att höja taxorna och en 30-dagarsbiljett passerar nu tusenlappen i Stockholm. Skäms dom inte öronen av sig?

Ställ upp för Vänsterpartiets förslag på en 450-kronors biljett som ska gälla all regional- och lokaltrafik i hela landet. Har vi råd med att sänka skatten på bensin och diesel, att avskaffa skatten på plastpåsar, ytterligare subventionera flyget och andra klimatskadliga beslut som vår Brunblå sörja fattat beslut om så har vi råd att satsa skattepengar på att locka resenärer till kollektivtrafiken och kanske trots allt uppnå några klimatmål!

Men tyvärr styrs vårt land av en Brunblå sörja som sitter i knät på ett klimatvägrande parti. Ett av besluten i den nya statsbudgeten är faktiskt att dra in de statliga anslagen för att stötta kommunerna som vill locka innevånarna till att cykla eller åka kollektivt istället. Vi måste ju ha fler bilar på våra gator och vägar!

För övrigt så såg jag att inte ens fordons- och bränslebranschen är nöjda med den Brunblå sörjans satsning på billigare, mer miljöskadlig och ökad användning av bensin och diesel. Branschen inser att något måste göras och satsar pengar på att förbereda sig på att verkligen göra något. Nu drar den Brunblå sörjan undan benen och gör deras investeringar värdelösa.

Med Vänster

Stöd Vänsterpartiets 450-kronors Sverigebiljett!

Läs:
Billigare och enklare resor med Vänsterpartiets Sverigebiljett. - Vänsterpartiet
Statlig satsning på buss- och cykeltrafik avvecklas. - Sveriges Radio
Branschen rasar: ”Vi vet att vi måste ställa om. - Svenska Dagbladet

Inga kommentarer: