tisdag 3 oktober 2023

Ett gott skratt

» Och lite siffror.

* EU:s utrikesministrar har kallats samman till ett viktigt toppmöte i Ukraina för att träffa Ukrainas utrikesminister Dmytro Kuleba. - "Vi sammankallar till ett historiskt möte med EU:s utrikesministrar här i Ukraina, kandidatland och framtida EU-medlem. Vi är här för att uttrycka vår solidaritet och vårt stöd till det ukrainska folket." Fast i varje fall en utrikesminister saknades - Sveriges utrikesminister Tobias Billström var inte där. Enligt österrikiska Die Presse stoppades han vid gränsen mellan Polen och Ukraina - han hade glömt sitt pass hemma! Enligt Tobias Billströms pressekreterare är förklaringen: - "Det uppstod ett logistiskt hinder." Lettlands och Polens utrikesministrar var inte heller närvarande, men dom hade i varje fall giltigt förfall, dom låg hemma med covid-19.

Man kan ibland undra
* Det här med förskönande omskrivningar är faktiskt ett vanligt fenomen. Förra året, 2022, var det 76 personer som valde att ta sitt liv genom att ställa sig framför ett tåg. Året innan, 2021, var det hela 102 personer som valde att avsluta sitt liv på samma sätt. Nu ska ni inte tro att Trafikverket på skyltarna förklarar försenade tåg med "självmord", "dödsfall" eller "olycka" eller något annat okänsligt besked. Man använder "signalfel" som förklaring. Men ni kanske förstår bättre varför man stoppar all trafik när man upptäcker någon som befinner sig inom spårområdet utan giltig anledning. Om det är någon som planerar att ta sitt liv, som bara ska gena över spåren eller bara rent allmänt är omdömeslös vet man ju inte. Men "obehöriga i spårområdet" är en mycket vanlig anledning till försenade tåg. Man vill inte riskera att ännu en förtvivlad människa ska ta sitt eget liv. Och samtidigt mer eller mindre kanske förstöra livet för en lokförare. Alltså tar man det säkra före det osäkra och stoppar trafiken tills man är övertygad om att det inte finns någon där dom inte ska befinna sig.

* Totalt var det 1.254 personer som valde att ta sitt eget liv i Sverige förra året. 897 män och 357 kvinnor. 10 var barn under 15 år. Varför diskuterar vi inte det?

* Än så länge i år har minst 37 personer dött i olyckor på sitt jobb. Det är ungefär en person i veckan som går till jobbet på morgonen, men inte kommer hem på kvällen. Det får inte så stora rubriker i tidningen som om en gängkriminell skjuter ihjäl en annan gängkriminell. Varför diskuterar vi inte akuta åtgärder mot dödsolyckor i jobbet?

* Under perioden januari - augusti i år dog 146 personer i trafikolyckor i Sverige. Det är fler offer än de pågående gängkonflikterna skördat. Hur kommer det sig att trafikdöden inte får så stora rubriker i tidningarna? Hur kommer det sig att vår statsminister inte håller tal till nationen om alla onödiga dödsoffer i trafiken? Varför diskuterar vi inte alla trafikdöden? Varför införs det inte akuta åtgärder mot trafikdöden? Hårdare tag mot alla som inte följer trafikreglerna? Dra in körkortet direkt vid trafikförseelser! Spärra in om det upprepas!

Man kan ibland undra?

Inga kommentarer: