måndag 10 april 2023

Upp till kamp för ett tystare samhälle

» Eller i varje fall mer positiva ljud.

Vi lever i ett samhälle där det i princip aldrig är tyst. Skulle det vara för tyst spelar vi musik! Vi pratar ständigt i mobiltelefoner utan uppehåll. Jag möter hela tiden människor där första tanken är att dom går och pratar högt för sig själva tills vi upptäcker att dom för ett 45 minuters samtal via mobiltelefon med någon närstående. Mobilen i fickan och små lurar i öronen är allt som behövs.

Lyssna på någopt glatt
Drömmer du om tystnad? Att få gå i skogen och det enda ljud man hör är när man råkar trampa på en kvist som bryts, ett svagt sus från trädkronorna, en hackspett i bakgrunden och kanske en fågel som sjunger. Visst är det ljuvligt?

Men så är det ju inte. Det är ett ständigt brus från trafiken, från industrier och andra olika ljudkällor. Jag läste en artikel som berättar att ungefär 2 miljoner svenskar bor i bostäder där bullernivån faktiskt ligger över riktvärdena. Allra främst är det buller från trafiken som är bekymret. Jag väcks lite då och då av bilister eller motorcyklister som drar på för fullt på gatan som passerar i närheten. Det händer att min första tanke är att jag skulle kunna strypa den idioten! Just nu är det dock lite lugnare eftersom delar av vägen är avstängd pga anläggningsarbeten. Men dom blir ju färdiga... Ventilationen hörs. Värmefläktar osv. Apropå det, är det inte underligt att man fortfarande inte lyckats konstruera en ljuddämpare till motorcyklar som fungerar?

Sven Tycker till om ämnen
Fast faktum är att det är egentligen inte dessa idioter som trycker gasen i botten som är det stora hälsoproblemet. Det är det ständiga bruset från trafiken. Sedan handlar det ju om i vilken utsträckning vi tycker mer eller mindre illa om källan till bullret. Är det något vi ser som positivt mår vi inte lika illa av det som om vi samtidigt tycker illa om källan till bullret.

Min morfar tillbringade många av sina sista år i Hallonbergen i Sundbyberg. Med utsikt över Bromma flygplats. Han stördes enormt av bullret från flygen som landade och startade även om det är en bit dit. Hans hopp var att man lovat att stänga flygplatsen. En flygplats placerad mitt inne i bebyggelsen är inte idealiskt. Det ska påpekas att detta var under förra århundradet. Men man hade lovat att Bromma flygplats skulle stängas redan då. Ett av den nuvarande regeringens beslut är att Bromma flygplats inte ska stängas! Att människor får fortsätta att leva med bullret har ingen betydelse. För den här regeringen är ju flyg något positivt, alltså är bullret inte något negativt.

Jag ska erkänna att jag är exakt likadan. Min bostad är placerad närmare järnvägen än den väg jag nämnde ovan. Men jag störs inte av tågen som ständigt passerar. Jag ser det som något positivt medan däremot det extrema bullret från vägtrafiken stör mig. Precis som om grannen gapar och skriker under gräl klockan fyra på natten. Men jag försöker ju acceptera att samma granne borrar i väggen på dagtid. Det oväsendet är något som man får leva med även om borrande i väggar inte är idealiskt vid migrän.

Jag spelar nästan alltid musik! På den gamla goda tiden låg nästan ständigt någon av mina dryga 2.000 LP-skivor på skivspelaren. Idag är datorn inloggad till Tidal och ger mig härlig skön musik större delen av dagen. Allt detta gör jag för att slippa höra den tinnitus jag lider av (nåja, kanske inte bara därför...). Bättre skön musik än det ständiga oljudet i örat. Musiken döljer oljudet effektivt. Bättre ljud vi förknippar med något positivt än oljud vi förknippar med något negativt.

Nu såg jag nyligen att Sverigedemokraterna upptäckt en bullerkälla som stör väldigt och som är skadligt för människan. Det handlar alltså inte om bilar och vägtrafik, järnvägstrafik, flygtrafik eller industrier. Eller människor som spelar musik för högt osv. Det är svischandet från vindkraftverk! För en sverigedemokrat står vindkraft för något extremt dåligt. Alltså är bullret från vindkraft extremt störande. För den som ser vindkraften som en miljövänlig och billig energikälla så är bullret från ett vindkraftverk inget som stör.

Men verkligheten är alltså att miljoner svenskar störs av olika former av buller. Och detta är skadligt, vi mår dåligt och kan bli sjuka. Fast det är inte vindkraften som är det stora bekymret, det är trafiken!

Läs:
Experter varnar för hälsorisker: Många svenskar störda av buller. - Dagens Nyheter
Var finns Sverigedemokraterna när det händer något? - Magasin Para§raf

Inga kommentarer: