lördag 8 april 2023

Klimatförnekare och statliga pengar

» Pengaslöseri.

Jag ser att det privata företaget Blykalla AB som satsar på små s.k. Modulära reaktorer (SMR) fått närmare hundra miljoner kronor av skattebetalarna för att forska mer på de s.k. SMR-reaktorerna. Behövs skattebetalarnas pengar för att kalkylen ska gå ihop?

Fast artikeln där jag läste det hela handlade egentligen främst om att en av männen bakom företaget Blykalla AB är en av de ledande klimatförnekarna i Sverige. Olof Lindberg är drivande bakom något som kallas Klimatsans. Klimatförnekarnas paradis.

Jag skrattar men borde gråta
- "Klimatbluffen är med råge den största bluffen i mänsklighetens historia."

- "CO2-halten påverkar inte jordens medeltemperatur över huvudtaget [...] CO2 = livets elixir. Ju mer desto bättre."
Jag vill påpeka att det är inte jag som skriver "över huvudtaget" och inte "överhuvudtaget". Det står så i citatet.

Bland de experter som begriper det hela kan vi ta ett par andra citat som kommenterar tokstollen:

- "De gör inte bara feltolkningar utan de har grundfel och står så långt från den vetenskapliga grunden man kan komma."

- "Men dessa påståenden är så långt från sanningen att de endast kan betraktas som desinformation – eller lögn om så vill. De har helt fel och de flesta påståenden är så tokiga att jag inte ens vet var jag skall börja. Klimatsans är allt annat än sans; det är endast lösryckt galla med noll sakinnehåll."

- "Det är bekymmersamt om en person som tror sig kunna bygga ett kärnkraftverk inte förstår sig på grundläggande kvantmekanik som förklarar varför CO2 är en växthusgas."

Jag gissar att det är den här typen av blykylda reaktorer som vårt lokala högerstyre i Åstorp tänkte på när man på Ekoredaktionens enkät nyligen svarade att Åstorps kommun var villiga att få etablerat ett kärnkraftverk i kommunen. För det kan inte handla om en traditionell vattenkyld reaktor. Åstorps kommun är nämligen förstår jag den kommun i Sverige som i störst utsträckning saknar öppen vattenyta inom kommungränsen. Det finns alltså inga sjöar, inga floder, i princip inga åar. Vi har Humlebäcken och någon mer liten bäck som rinner genom delar av kommunen! Och så finns det ett par små dammar, några märgelgravar och sedan samlas det ju vatten i botten på det enorma hål som är minnet av Makadamfabrikens brytning av sten. Men för att kyla en kärnreaktor...?

Annars läste jag en debattartikel från ett antal professorer som undrade om SMR-reaktorer ens blir billigare än traditionella reaktorer. Kanske till och med dyrare, om dom ens kommer längre än projektstadiet.

Läs:
Ägare av kärnkraftföretag bakom klimatförnekargrupp. - Dagens Nyheter
Blir SMR verkligen billigare än större reaktorer? - Ny Teknik

Inga kommentarer: