fredag 14 april 2023

En nedslag i svensk politik

» Jag kommer till ämnet så småningom.

Det är ett litet tag sedan jag senast frossade i en väljarundersökning. Regelbundna läsare av Sven Tycker vet att jag är lite av en siffernörd. Jag brukar skylla detta på att jag aldrig fick lov att läsa Statistik vid Lunds Universitet för den svenska militärmakten. Jag vet att jag berättat även detta flera gånger, men jag kan inte låta bli eftersom det ger mig en chans att gnälla på militären. Efter gymnasiet gick jag vidare till att läsa en 3-årig kurs vid Lunds Universitet. Denna innehöll Företagsekonomi, Nationalekonomi och Statistik. Men mitt inne i en 2 terminers kurs i Nationalekonomi tyckte istället krigsmakten att jag skulle ta på mig de gröna kläderna och göra värnplikt. Jag försökte få uppskov så att jag kunde göra färdigt min kurs, men det tyckte inte gubbarna med streck och stjärnor och allt det där på axlarna. Så istället tillbringade jag ett år vid S2 i Karlsborg. Ett år som knappast kan betecknas som en succé. Varken för mig eller militären! Jag började som radiostationsplutonchef och slutade som telefonist. Och fick veta att jag var både ett kräk, en idiot och ett svin. Jag gjorde faktiskt en repetitionsutbildning också några år senare. Då hade jag placerats som flygspanare vid luftvärnet! Vilket väl säger allt om den militära kompetensen. Hur som helst var det delvis ganska trevligt. Jag gick i flera dagar och diskuterade världsproblemen med prästen i Kivik. Vi hade som uppgift att se till så att inte obehöriga kom in på skjutområdet vid Falsterbo.

Jag älskar er alla - utom militärer

Nog med klagomål på militären. Min erfarenhet har bara styrkt mig i övertygelsen om inkompetensen och pengaslöseriet i militären. Vi skulle prata väljarundersökningar istället. Sveriges Radios Ekoredaktion har publicerat sin senaste sammanvägning av ett antal olika väljarundersökningar som Kantar Sifo gör för Ekoredaktionen. Så stora förändringar sedan förra månaden har vi inte. Men det går ju åt rätt håll i varje fall.:

Socialdemokraterna 37,2% (+0,3)
Moderaterna 19,5% (-0,2)
Sverigedemokraterna 18,1% (-0,1)
Vänsterpartiet 7,8% (+0,6)
Centerpartiet 4,3% (-0,3)
Miljöpartiet 4,2% (-0,1)
Kristdemokraterna 4% (±0)
Liberalerna 3,5% (+0,1)

Vänsterpartiet har den största ökningen och är alltså numera större än vad KD+L är tillsammans. Även Socialdemokraterna har en mindre ökning och är nästan lika stora som M+SD tillsammans, som båda tappar så smått. Miljöpartiet och Centern håller sig i varje fall ovanför 4%-spärren medan Kristdemokraterna balanserar på den tunna linjen och Liberalerna ligger kvar under strecket. Det Rödgröna försprånget över den Brunblå sörjan växer lite ytterligare.

Hur löst sitter ledarna för partierna runt strecket? I Miljöpartiet börjar man allt mer argumentera för att partiet ska lämna systemet med två språkrör och istället utse en ensam partiledare. Som ju alla andra partier har. För väljarna (förutom inbitna miljöpartister) tror jag det skapar förvirring med, om vi uttrycker det så, flera ledare. Jag tror att en sådan ändring vore bra för Miljöpartiet.

Hur länge kan Ebba Busch fortsätta att klampa i klaveret med nya löften som dras tillbaka, aldrig har getts osv. Detta samtidigt som partiet gått så långt åt höger att traditionella KD-väljare inte känner igen sitt parti. I kampen kommer ändå SD att vara skickligare på extrem högerpolitik. I Dagens Nyheter spekulerar Tomas Ramberg i att Ebba sitter så pass löst att till nästa val har KD en annan partiledare. För min del får Ebba Busch gärna fortsätta med att driva KD nedanför spärren så att vi slipper dom i fortsättningen. Muharrem Demirok har väl än så länge inte lyckats göra sig ett namn i Centerpartiet. Att efterträda Annie Lööf är kanske inte så lätt. Kanske får vi ge det ytterligare lite tid. När det gäller Liberalerna kan vi nog inte skylla problemen på Johan Pehrson utan på hela partiet som en liberal gisslan i en Brunblå sörja.

Jag älskar er alla - utom militärer

För övrigt vill jag framföra mitt stora tack till Ebba Busch för att de avgifter som jag betalt in för mycket i flaskhalsavgifter nu ska användas för att betala elåterbäring även till de som inte betalt dessa avgifter. Det känns skönt att få lov att subventionera elräkningarna till de som bor i Norra Sverige som ju betalar lägre elpris än mig. När pengarna kommer (för nov-dec) är dock lite oklart. Det ska inte dröja till hösten i varje fall lovar Ebba Busch, utan det ska bli under våren. Så hon har 1½ månad på sig ytterligare. Det rör sig alltså om de s.k. flaskhalsavgifter som elkonsumenter i elprisområde 3 och 4 betalt in för att bygga ut eldistributionen i Sverige. Det har dock betalts in alldeles för mycket pengar så det enorma överskottet används nu till att betala ut elpriskompensation. Vi som bor i elprisområde 3 och 4 har redan fått en hel del slantar tillbaka. I elprisområde 1 och 2 där elpriserna varit mycket lägre och som alltså inte betalt in några flaskhalsavgifter fick man inga pengar. Men nu ska alltså även dom som aldrig betalt in några pengar ändå få pengar för nov-dec från de pengar som vi andra betalt in. Bra tänkt Ebba! Nu får vi se när slantarna kommer? Kan man lita på Ebba?

Läs:
Hälften av riksdagspartierna runt eller under spärren. - Sveriges Radio
Tomas Ramberg: Ebba Busch sitter löst som partiledare. - Dagens Nyheter

Inga kommentarer: