tisdag 19 juni 2018

Sport och Spel

» Svarta listan

Världens största idrottshändelse (möjligen med undantag för OS) är igång. Fotbolls-VM avgörs i Ryssland. Tydligen var det i går premiär för Sverige i turneringen. Jag blev påmind om att det tydligen var match av att det plingade i min mobiltelefon. Det var min gamla brevvän i Indien, Debashis, som satt i Indien och tittade på matchen i TV när Sverige spelade mot Sydkorea. Tydligen hjälpte det att han, uppgav han, hejade på Sverige för vi vann tydligen matchen med 1-0. Detta fick sportjournalistiken att uppföra sig som om Sverige redan hade vunnit hela VM-turneringen. Jag är inte allt för sportintresserad. Däremot tyckte jag det var trevligt att det var en nordvästskåning från Påarp som räddade de svenska färgerna. Jag skulle hur som helst inte offra något annat för att sitta framför TV:n och titta på en fotbollsmatch. Fast jag följer gärna hur det går. Men, många är uppenbarligen väldigt intresserade. Så många svenskar har tydligen åkt till Ryssland för att följa de Blågula på plats att all öl i Nizjnij Novgorod var slut redan innan matchen hade börjat. Kanske var det tur så slapp en hel del svenska fans göra bort sig totalt efter matchen. Tyvärr är det ju så att där alkoholen går in går vettet ut. Hur som helst är det pinsamt att följa sportjournalistiken. Där finns inga mellanting inte.

En annan bransch som helt gått upp i falsett är spelindustrin. Nu ska det tydligen tjänas rejält med slantar på att lura svensken att spela bort sina slantar. Det är nu vi kan följa de giriga, aningslösa f.d. stjärnorna som valt att prostituera sig och sälja sitt namn till spelindustrin. När slantarna lockar går tydligen moralen att packa ner i bakfickan för en tid. Det är en hel del f.d. sportstjärnor som valt att sälja sig till spelindustrin. Svenska Dagbladet hade för några dagar sedan gjort en liten sammanställning.

xxxxx
Zlatan Ibrahimovic
Sarah Sjöström
Måns Zelmerlöw
Patrik Ekwall
Stefan Schwarz
Andreas Andersson
Hanna Ljungberg
Frank Andersson
Glenn Hysén
Tomas Brolin
Börje Salming
Alexander "The Mauler" Gustafsson
Anders Svensson
Henrik Larsson
Kennet Andersson
Lasse Åberg
Lasse Holm

Listan på mer eller mindre f.d. kändisar, främst inom idrotten, som behöver pengar till sitt uppehälle och därför valt att sälja sin själ (och stoppa moralen i bakfickan) blir lång. Det är en skam att så många f.d. stjärnor har så vidrig moral att man säljer sig till utländska spelbolag för att lura fler att spela bort sina pengar. En del förvånar mig inte, men en del namn gör mig besviken. Där föll dom som en gråsten i mitt förtroende.

Ni ska skämmas!

Heja Sverige!

1 kommentar:

Sven Tycker sa...

Ett exempel på den omoraliska aningslösheten. https://www.svd.se/sjostrom-forsvarar-spelreklam-kul
Som hyllad stjärna har man även ett ansvar.