onsdag 6 juni 2018

Heja Sverige

» Nationaldagen

I dag är det Sveriges Nationaldag. Och visst finns det anledning att fira vårt fosterland. Det är ett bra land att leva i. Vi lever i ett välfärdssamhälle som tar väl hand om sina medborgare. Det kan finnas mer att önska, men jämfört med andra länder ligger vi mycket bra till. Som jag har sagt innan, så finns det inget annat land i EU där så många har ett jobb att gå till. Jag läste i går att en utvärdering av sjukvård i OECD-länderna visar att den svenska sjukvården har de bästa resultaten av alla. Vi kan ha önskemål om bättre resultat, men jämfört med andra länder ligger vi väldigt bra till. Vi är ett land som under många år tagit vårt ansvar och gett en fristad till människor som flytt för sina liv. Många människor från Sverige har offrat tid och i vissa fall sina liv åt att göra insatser i andra länder för fred, för välstånd, för demokrati osv. Det var bara några dagar sedan det invigdes en minnesplats i Helsingborg för alla de svenskar som på uppdrag för FN gjort insatser i andra länder. Ofta med risk för sina liv. Vi har stor anledning att vara stolta över den svenska demokratin och jämställdheten. Inget annat land har hållit sig borta från krig så länge.

Vi har alltså mycket att vara stolta över. Så det finns anledning att fira vår Nationaldag. Och sjung gärna Nationalsången. Men man ska nog strunta i att ta texten på allt för stort allvar. Den är faktiskt ett tvivelaktigt pekoral.

Sveriges flagga
Du gamla, du friska, du fjellhöga Nord,
Du tysta, du glädjerika sköna!
Jag helsar dig, vänsta land uppå jord,
Din sol, din himmel, dina ängder gröna..

Du tronar på minnen från fornstora da'r,
Då äradt ditt namn flög öfver jorden;
Jag vet att du är och blir hvad du var,
Ack, jag vill lefva, jag vill dö i Norden!

Fira Nationaldagen, även om vi inte riktigt vet varför vi firar den just denna dag. Men låt inte Nationaldagsfirandet tas över av grupper som inte alls är stolta över Sverige utan snarast vill dra Sverige i smutsen. Själv har jag firat dagen i Åstorps Hembygdspark Perslund tillsammans med en massa andra vuxna och barn gamla svenskar och nya svenskar.

PS. Den verkliga anledningen till att vi verkligen firar Nationaldagen den 6 juni är att Skansen i Stockholm ville fira den svenska flaggan en dag. Och det blev år 1893 just den 6 juni eftersom det var fint väder den dagen. Andra påhittade skäl är efterhandskonstruktioner.

För övrigt tycker jag att vi borde firat Nationaldagen på Midsommar istället. Då hade det blivit firande av...

Inga kommentarer: