söndag 4 februari 2018

En trött söndag

» Det går utför

I dag orkar jag inte syssla med allvarliga frågor. Så påståendet om att det går utför handlar inte om demokratins utveckling på vårt klot. HD gratulerar oss till vår demokrati. Något som vi ska vara nöjda med. Vi bor i ett demokratiskt hörn av vårt jordklot. Democracy Index placerar Sverige på tredje plats (efter Norge och Island) i sin ranking av demokratierna. Men både Democracy Index och Freedom House tycker att det går åt fel håll på alldeles för många håll på vår jord. Men, res på er och känn er stolta. De som har kämpat före oss har gjort ett bra jobb. Trots motstånd från Högern. Det var Arbetarrörelsen och Liberala krafter som genomdrev allmän rösträtt för alla trots intensivt motstånd från den Konservativa Högern som inte tyckte att man kunde anförtro sådant som politiskt inflytande till vanligt folk och kvinnor. Sådant var förbehållet förmögna män tyckte Högern. Det är dess avläggare Moderaterna som i dag kämpar mot ekonomisk demokrati.

En enkel notrad

Men det här är alldeles för komplicerade frågor. Det är på tok för tungt en söndagskväll. Låt oss istället kommentera gårdagens viktigaste händelse, Melodifestivalen! Jo, vad jag vet så heter det fortfarande Melodifestivalen. Inte Spektakelfestivalen, Pajasfestivalen eller något liknande. Jag vill poängtera att jag alltså inte tittade på spektaklet. Jag "råkade" se ett par inslag, men flydde snabbt fältet. Jag har dessutom "läst" en del av den ganska intensiva mediebevakningen. Antagligen börjar jag bli gammal, som trodde att det hela var en tävling mellan olika melodier. Så är det inte längre. Nu har producenter och spektakelgubbar tagit över för att skapa den ena showen värre än den andra. När det är över kommer man inte ens ihåg hur låten lät. Kanske är det för att dölja att det inte längre finns låtskrivare av klass? Snälla, återvänd till att göra det hela till att vara en Melodifestival och inte en Spektakelfestival. Vi vill lyssna på musik, inte skratta pinsamt åt pajasar som inte kan sjunga vilket döljs genom en löjlig scenshow.

Inga kommentarer: