torsdag 26 februari 2015

Klassklyftor, Järnvägar och Romantik

Klassklyftorna
» Klassklyftor: För några dagar sedan var Svenska Dagbladet upprörda över de fantasilöner som våra Fackpampar får ut. Metalls ordförande får 77.082 kr i månaden, min egen ST-ordförande Britta Lejon får 81.300 kronor och t.ex. LO:s ordförande Karl-Petter Thorwaldsson får hela 95.730 kronor. Saco:s ordförande Göran Arrius ligger på topplönen 122.000 kronor i månaden. Svenska Dagbladet konstaterar också att "Fackpamparna" fått större ökningar än sina medlemmar under de senaste åren. Men, jag tycker att Svenska Dagbladet glömmer en del av artikelserien! Eller den kanske kommer om några dagar? Det handlar om vilka löner som "Fackpamparnas" motparter vid förhandlingsbordet har? Dvs vilka löner har högsta hönset för Svenska Arbetsgivarföreningen, de olika branschförbunden och motsvarande organisationer? Vilka löner har "Arbetsgivarpamparna"? Eller det vill inte Svenska Dagbladet berätta? Eller är siffrorna hemliga? Det är en spännande fundering. I en liten notis i Fria Tidningen läser jag apropå detta att Swedbanks VD Michael Wolf fått sin lön höjd från 8 till 13 miljoner. Totalt får de fyra toppcheferna för Sveriges fyra storbanker, Nordea, SEB, SHB och Swedbank sammanlagt 40 miljoner kronor. Det är något förenklat ungefär den totala summan av alla "Fackpamparna" som Svenska Dagbladet presenterar topplönerna för. En månadslön på snitt 100.000, för att göra det enkelt, gör plats för 33 pampar i dom här 40 miljonerna. Något att skriva om för Svenska Dagbladet? I en annan liten notis i Dagens ETC läser jag att VD:n för den schweiziska skandalbanken HSBC, Stuart Gulliver, i fjol hade en lön på motsvarande 99 miljoner kronor. Jag skrev senast om skandalbanken HSBC den 13 februari. Det har ju avslöjats hur man hjälpt tusentals välbetalda snubbar runt om i världen att gömma undan sina pengar på anonyma nummerkonton. Så man kan ju förstå om VD:n kräver bra betalt för att nu stå med skammen... Våra svenska bankdirrar, som ju ligger långt efter i löner, får kräva höjningar så att dom kommer upp i nivå med sina utländska konkurrenter! De svenska samhällsklyftorna finns det en hel del att göra åt. Att min fackboss tjänar tre-fyra gånger mer än mig gör mig dock mindre upprörd.

Skånska järnvägsnätet 1930
» Det är fullt: Jag läser i Helsingborgs Dagblad att det är fullt på många av de skånska järnvägarna. Sammanslagningen (dvs att Bonniers Sydsvenskan köpte upp lokalt ägda Helsingborgs Dagblad) innebär att samma artikel också finns i Sydsvenskan. Och vill man ha ungefär samma information kan man kolla in Sveriges Radio också. Vad det hela handlar om är det tragiska faktum att utbyggnaden av järnvägsnätet i Skåne inte hinner med. Vi ligger ju inte kring Stockholm som man kan läsa mellan raderna. Fyra av de tio mest trafikerade enkelspåriga järnvägslinjerna i Sverige ligger här i Skåne. Det är Hässleholm-Kristianstad, Ängelholm-Helsingborg, min egen Helsingborg-Åstorp och Fosieby-Ystad. Fyra av de sju mest trafikerade dubbelspåriga sträckorna ligger samtidigt i Skåne. Men utbyggnaden hänger inte med. På min egen linje Åstorp-Helsingborg (ja, egentligen till Ramlösa) går det 94 tåg om dagen som ska samsas på den enkelspåriga linjen. Det går pendeltåg varje halvtimme i båda riktningar och till detta ska det plockas in alla godstågen från Helsingborg och resten av Sverige. Och ännu fler tåg går det på enkelspåret Helsingborg-Ängelholm (bara persontåg) och allra flest går det på Hässleholm-Kristianstad med 114 tåg på ett dygn. Det är ett tåg var 12:e minut dygnet runt (dvs i praktiken tätare på dagen). Söderåsbanan från Åstorp och ner mot Malmö via Billesholm, Svalöv, Teckomatorp osv via Lomma skulle rustats upp för länge sedan och enligt de ursprungliga planerna fått persontrafik för flera år sedan. Just nu sker äntligen en upprustning för godstrafiken i varje fall, men persontrafiken varar flera år till. Godstrafiken mot Göteborg / Norge går denna vägen. Men löftet om persontrafiken vill jag se innan jag tror på det. Det är verkligen dags att på allvar sätta igång med investeringarna i det skånska (och resten av det svenska) järnvägsnätet. Det är nu det ska göras när räntor är låga och behoven av stimulans till ekonomin är stort. Men det är väl viktigare att bygga några mil motorvägstunnel i Stockholm. Man skulle fått rejäla investeringar i järnvägsnätet runt om i Sverige för alla dom miljarderna. Den här kartan visar det Skånska järnvägsnätet 1930. Det skulle vara spännande att veta vilka av de nedlagda linjerna som rivits upp som man i dag ångrar bittert.

» Bedragare del 118: Jag har fått mejl från en Tracy Williams. Hon har råkat hitta min e-postadress på nätet och tycker tydligen att vi passar bra ihop. Det är bara att mejla henne så ska jag få en bild på denna amerikanska bosatt i England.

Hi Dear,

Hjärtan
How are you today I hope that everything is OK with you as it is my great pleasure to Contact you in having communication with you starting from today, I was just surfing Through the Internet search when i found your email address, I want to make a very new And special friend, so I decided to contact you to see how we can make it work if we can. Please I wish you will have the desire with me so that we can get to know each other better and see what happens in future. My name is Tracy Williams, I am from the United States of America but presently I live And work in England, I will be very happy if you can write me through my private email Address (w_tracy46@yahoo.com ) for easy communication so that we can know each other,

I will give you my pictures and details about me

Bye

Tracy williams

Hur som helst känner jag mig lite tveksam trots allt. Bland annat har hon skickat exakt samma mejl till mig flera gånger med en minuts mellanrum. Sedan tycker jag faktiskt att hon kunde berättat hur gammal hon är i varje fall. Som 62-åring, lyckligt gift sedan snart 30 år, så är jag tveksam över seriositeten hos Mrs Tracy Williams. Jag tror jag slänger skiten...

Inga kommentarer: