måndag 18 augusti 2014

Rättstavning och Världspolitik

» Folkpatriet stavrar: Jakten på effekter av den Folkpartistiska pluggskolan eller den socialdemokratiska flumskolan (välj det som passar) är intensiv. Och jag pratar alltså om stavfel hos Folkpartiets material. Jag har redan den 12 augusti berättat om Fp i Bräcke som trodde man stavade "ungdommarna" och Fp på Gotland som bjöd in till "Val upptakt". Och den 15:e var vi på besök här i Skåne där Fp i Landskrona ville locka med "Kunskapskola". Men jakten på folkpartistiska klavertramp fortsätter nu intensivt. Nu senast har jag blivit påmind om ytterligare tre smärre fadäser. Fp i Hylte tycker att det kommande "Rikstadsvalet" ska bli spännande. FP kandidaten Mikael T. Eriksson vill gärna hissa "flagan" och på Twitter kör Fp med "Skiljsmässa". Ni kan vara beredda på att jakten på folkpartistiska stavfel och grammatiska klavertramp kommer att vara intensiv under en period. Fast konstigt nog har jag inte sett att Folkpartiet har skyllt något av missarna på den gamla Flumskolan utan det är alltid reklambyåer och tidningsredaktioner som har skulden. Men det är väl bara att jobba på. För de som inte varit med från början så är alltså "Förstöra" ett anagram för "Rösta för". Anagram innebär att man kastar om bokstävernas ordning och får ett helt annat ord. Min stora förhoppning är nu bara att inte någon putt folkpartikel lusläser Sven Tycker och hittar missar som har slunkit igenom både rättstavningsprogram och korrekturläsning.

Förstöra skolan med Folkpartiet

Förstöra skolan med Folkpartiet

Läs och lär
» Apropå rättskrivning: Jag blev överlycklig i dag när jag läste Svenska Dagbladet. SvD Kvalitetsredaktör Per Söderström skriver om Mumintrollen och om orden "Vart" och "Var". Och han poängterar den stora skillnaden mellan dessa båda ord. Något som en mycket stor del av svenskarna inte verkar veta. Och jag citerar: - "För den som till äventyrs undrar är regeln att VAR avser befintlighet och VART riktning". Jag blir nämligen alltid så arg när jag ser: - "Vart bor du?" och liknande uttryck. En sådan fråga innebär att man förutsätter att man är på resande fot... Ordet VART ska användas när någon eller något förflyttar sig. "Vart ska du resa?" till exempel. Eller "Vart skickade du brevet?" för att ta ett annat exempel. "Var bor du?" handlar om en fråga om var (inte vart...) man bor. "Var postade du brevet?" handlar om var man lade brevet på lådan. Medan "Vart postade du brevet?" handlar om vart man skickade brevet. Tänk om alla kunde läsa detta påpekande. Tyvärr hittar jag inte Per Söderströms rader på nätet. Så ni får nöja er med detta. Men lär er skillnaden mellan VAR och VART!

» Vems är skulden? I en debattartikel på Svenska Dagbladets Brännpunkt i lördags skrev professor emeritus i nordamerikastudier, Erik Åsard, vid Uppsala universitet under rubriken: - "USA har bidragit till kaoset i Irak" och pekar på vilket ansvar för situationen i området som den amerikanska invasionen av Irak har. Hur denna invasion motiverades med lögner, hur den amerikanska krigsmakten upplöste den irakiska armén, och hur det fortsatta agerandet har gett underlag för den terror som nu förekommer. På annan plats har jag läst om hur de ursprungliga IS-styrkorna en gång i tiden fick vapen inpumpade till sig från NATO-landet Turkiet för att dom skulle användas för att bekämpa diktaturen i Syrien. Vapen levererades bland annat från Kroatien, betalda av USA-allierade Saudiarabien. Det hela grundas helt enkelt på ett klassiskt misstag. Utomstående beväpnar och finansierar mängder av grupper för att dom bekämpar en gemensam fiende, men utan en tanke på vad dom egentligen står för. Låt oss ta Talibanerna i Afghanistan. Ursprungligen uppbyggda och beväpnade av USA för att bekämpa ryssarna i Afghanistan. Vapenleveranser leder nästan alltid till slut till negativa konsekvenser. Att pumpa in vapen till "vem som helst" bara dom bekämpar en gemensam fiende leder i allmänhet till slut till en ännu värre situation. För övrigt är jag i dag fascinerad över allt stöd som den "Kurdiska staten" just nu får. Dom har inte passat tidigare under alla år när dom velat skapa en egen Kurdisk stat i området. Men nu passar dom när dom ställer upp och tar emot flyktingar. Vi ska skämmas!

2 kommentarer:

LasseVbg sa...

Men "vars" då?

Karin sa...

Och "varst"...