tisdag 19 augusti 2014

Om växande klyftor som medveten politik

Om att fördela slantarna
» Vårt klassamhälle: De flesta utvärderingar som gjorts av de snart åtta åren med Anders Borg och Fredrik "Det sovande folket" Reinfeldt vid rodret berättar att klyftorna vuxit. De som hade det riktigt bra har fått det ännu mer riktigt bra medan de som legat längst ner på skalan nu ofta halkat ner under strecket. Arbetslösa och Sjuka halkar allt mer efter med hjälp av straffbeskattning och maximala nivåer i försäkringarna som legat stilla sedan stenåldern. I det heliga mantrat "Arbetslinjens" namn ska dom sättas åt. Antalet utslagna har ökat, klyftorna växer helt enkelt. Ett exempel på detta hittar jag när jag läser om Eniros nyss sparkade VD Johan Lindgren i dagens Svenska Dagbladets Näringslivsdel. Förra året fick Johan från Eniro 8,9 miljoner kronor, varav 4 miljoner var bonus för väl utfört arbete. Nu har han fått sparken, och lämnar Eniro med en fallskärm på 20 miljoner kronor. Förra årets lön på 8,9 miljoner tar det mig 27 år att tjäna ihop, om jag räknar på min månadsinkomst (inkl OB) som betalas ut nästa vecka. Årets fallskärm till Johan Lindgren skulle det ta en vanlig arbetslös med maximal A-kassa 113 år att få ihop till. Dvs man skulle hinna dö ett antal gånger för att inte tala om hur många gånger man skulle hinna bli utförsäkrad. Och så finns det dom som inte håller med när vi "vanligt folk" pratar om klassklyftor?

» Dagens citatsamling: När jag redan har passat på att tycka till lite om våra växande klyftor så kanske ett antal citat ur en artikel om en ny bok kan vara spännande att läsa. Jag ska efteråt berätta vem det är som skriver.
- "Kritiserar han svensk politik."
- "Varnar för ökande klyftor."
- "Ger en rejäl känga till näringslivets ledarskikt som han upplever är allt för konservativt och girigt."
- "Han vill att monarkin slopas."
- "Att kvinnor kvoteras till börsbolagens styrelserum."
- "EU:s politiker anklagas för att sakna visioner och för att ha tappat kompassriktningen."
- "I dag har Jan Björklunds parti tappat bort sina rötter."
- "Folkpartiets fatala misstag var när de blev bara skola, vård och omsorg."
- "Saknar gamla S-ledare som Olof Palme och Göran Persson."
- "Jag är ledsen över att Volvo Personvagnar först blev amerikanskt och sedan kinesiskt. Det hade skett över min döda kropp."

Kanske det sista citatet ger en liten vägledning. Det är gamla Folkpartisten och Volvo-chefen Pehr G Gyllenhammar som 80 år gammal skrivit en bok - Oberoende är stark. Och han verkar djupt oroad. Frågan är hur välkommen han är i Näringslivets innersta kretsar numera?

» Earth Overshoot Day: I dag inträffar den dag på året då vi har förbrukat de resurser som egentligen finns på vårt jordklot. Förbrukningen under resten av året lånar vi upp från något som egentligen inte finns. Det är i dag som Global Footprint Network räknat fram att vi förbrukat så mycket resurser som jorden under ett år förmår att producera och släppt ut den mängd avfall och föroreningar som vår jord klarar av att svälja. Under resten av året konsumerar och förorenar vi över den nivån. Det går, kort sagt, åt skogen. Det går sakta allt mer åt fel håll. Kanske något att tänka på...

» En effekt av privatiseringen: Nya avslöjanden om hur det franska bolaget Veolia kör Øresundstågen utan personal har kommit. Lokal- och Regionaltågen i Skåne består av två olika tågsystem. Pågatågen som främst är lokaltåg och i stort sett bara kör i Skåne körs av det tyska bolaget Arriva på uppdrag av länstrafikbolaget Skånetrafiken. Dessutom finns det Øresundstågen som är mer av regionaltåg och som bland annat trafikerar upp till Göteborg, till Karlskrona i Blekinge, till København och Helsingør i Danmark och upp i Småland. För inte så länge sedan utsattes Øresundstågen för en strejk i protest mot att Veolia hade för avsikt att säga upp personal eftersom man sade sig ha överskott på personal. Till slut blev det en överenskommelse som Facket till en början betecknade som en seger. Men senare har det framkommit en hel del tvivel. Men det intressanta är alltså att Veolia i stor utsträckning kör Øresundstågen utan tågvärdar eftersom man har brist på personal. Samtidigt som man alltså har brist på personal så att man inte kan sätta in den personal man skrivit avtal om så ska man alltså säga upp personal pga personalöverskott. Vad det handlar om är helt enkelt att vinsten inte räcker till för aktieägarna i Frankrike. Det är dags att ta hem arbetet i egen regi för Skånetrafiken. Då kan man samtidigt samordna personalen mellan de båda olika tågsystemen istället för dagens situation. Samtidigt ser jag att de danska myndigheterna börjar tröttna på försenade tåg från Sverige. Hålla tiderna är man inte heller så bra med. Men det kanske inte helt ska skyllas på Øresundstågen och Pågatågen. Det är nog så att spåren och signalerna har viss skuld. Men det händer faktiskt att tågen kommer och går i tid också. Jag har varit med om det flera gånger...

Øresundstågen

Inga kommentarer: