fredag 24 januari 2014

Polis, jakt och drägg

Poliser eller skattesänkning: Jag ser att Polisen vill öka antalet poliser som syns ute på gatorna. Och DET är något som jag tycker är positivt. Här i Åstorp var senaste gången jag såg en polis som gick, och inte satt i sin polisbil, i augusti 2001 när han var på väg till fiket för att köpa fikabullar. Sedan dess har Polisen i Åstorp flyttat in i helt nya lokaler mitt inne i Centrum. Samtidigt stängde man kontoret för allmänheten... Den servicen fick kommunens Medborgarkontor ta över! Hur som helst såg jag på Sydnytt att Polisen i Malmö tvingats skrinlägga sina planer på fler fotpatrullerande poliser. Det bli istället färre! Anledningen är att pengarna krymper så att man måste säga upp ett antal civilanställda på häktet. Deras arbetsuppgifterna får tas över av ordinarie poliser så det blir färre över till fotpatrulleringen. Men vi har ju i varje fall fått sänkta skatter - en del av oss i varje fall. Sydnytt.

Lyd, annars smäller det: Ja, riktigt så drastiskt kanske det inte är, men man kan ju undra. För att ha rätt att jaga måste man ha en Jägarexamen. Och rätten att utfärda denna har överlåtits åt Svenska Jägarförbundet. Och dom använder sig av boken Jägarskolan när man går sin utbildning för att ta denna Jägarexamen. Och i denna bok får man bland annat lära sig: - "Bilda en enad front när jägarnas livsintresse angrips och kritisera inte andra jägare - det gynnar bara jaktmotståndarna." Dvs för att ha rätt att jaga så måste man vara solidarisk mot andra jägare och INTE kritisera dom. Det gynnar bara jaktmotståndare! Om Svenska Jägarförbundet vill bli tagna på allvar så är mitt tips att man river ut sidan ur boken. Jag vill poängtera att jag inte är fanatisk jaktmotståndare. Jag är inte alls motståndare till jakt. Människan har jagat sedan urminnes tider. Och i många fall är jakten nödvändig. En seriös jägare förtjänar respekt och ska ha all heder. Däremot har jag inget till övers för "troféjakt". Och jag har inget till övers för jägare som inte inser att Naturen står över Jägaren och Jakten. Och jag skulle inte själv kunna jaga. Jag skulle inte kunna döda ett djur större än en spindel...

Rasisterna slår till igen: Jag ser att krogen Nosh & Chow som slängde ut Kent "Järnröret" Ekeroth från krogen utsätts för en förtalskampanj. Tydligen sprider Järnrörsmannens supportrar falskt förtal mot krogen på Internet. Någon som är förvånad över den bristande moralen bland detta drägg!

Inga kommentarer: