måndag 16 april 2012

Om ekonomisk debatt

Det har varit Riksdagsdebatt om Anders Borgs vårbudget. Och efter att ha haft den stora förmånen att göra ett besök hos min tandläkare på förmiddagen och därefter legat på soffan och hämtat mig efter bedövning så har jag legat och lyssnat på mesta debatten. Och det resulterar i ett par reflektioner. Vår finansminister räknar med att arbetslösheten ska stiga. Och detta från en siffra som är högre än den "Massarbetslöshet" som han själv pratade om i valrörelsen 2006. Och vad har han då tänkte göra mot detta? Svar: Ingenting! Vi kan helt enkelt konstatera att Vårbudgeten är helt utan idéer. Värre än jag trodde. Men efter en fortsatt nedgång så räknar Anders Borg med att det ska börja gå bättre ju närmare nästa val vi kommer. Att opposition, fack osv inte tror på detta är kanske inte så underligt. Men inte ens Konjunkturinstitutet tror på den utvecklingen. Jag undrar om KI hotas av nedläggning nu? En annan intressant reflektion jag gjorde av debatten var att de flesta politiker från olika håll trots allt försökte diskutera budgeten, även om jag tyckte en del svamlade lite väl mycket, så fanns det en som trillade tillbaka i gamla floskler som dom hävdar att dom lämnat efter sig. Sverigedemokraterna försöker ju påskina att dom är mer än bara främlingsfientliga. Men SD:s representant i debatten skyllde alla problem på "den ohämmade invandringen". Jag trodde faktiskt att dom vuxit ifrån det där!

På Regions Skånes hemsida kan man läsa ett nyhetsmeddelande med rubriken Folktandvården tar sats in i framtiden genom förändrad klinikstruktur. Vilket är en verkligt vacker omskrivning av att Folktandvården i Skåne planerar att lägga ner sina kliniker på 9 mindre orter och hänvisa deras patienter till närmaste större ort. Tre av orterna ligger i NV Skåne, Tyringe, Ljungbyhed och Örkelljunga. Visst är det en vacker byråkratisk omskrivning? Ett skickligt sätt att förvandla något negativt till att se positivt ut.

EU
Ett annat tillfälle att få sig ett gott skratt fick jag när jag i Helsingborgs Dagblad läste ett debattinlägg från folkpartisterna Cecilia Wikström (EU-parlamentariker) och Fredrik Sjögren (som kallar sig EU-ambassadör). Artikeln har rubriken Gemensamt asylsystem behövs. Det är fascinerande att se hur fanatiska EU-anhängare tror att en gemensam EU-väg är till fördel för flyktingar. Deras slutsats att olika regler i de olika EU-länderna skapar problem är korrekt. Även om det finns mycket att kritisera i svenskt flyktingmottagande och asylprövning så är det humanare och generösare än i de flesta andra EU-länder. Men, det är naivt att tro att ett gemensamt asylsystem skulle innebära att de stora restriktiva länderna skulle anpassa sig till Sverige. Istället kommer en gemensam bedömning att innebära en skärpning och en anpassning till lägstanivån. Vi kan också se att den stora satsningen inom EU inte är att hjälpa de flyktingar som kommer. Den stora satsningen är att skapa ett Fästning Europa så att flyktingarna inte kan ta sig hit. Länder som Turkiet, Libyen osv som flyktingarna kommer via till Europa får hjälp för att förhindra att flyktingarna kan ta sig hit. Och förstaländer som Grekland, Italien, Malta osv satsar stort och får hjälp med detta för att förhindra att flyktingar kan ta sig in i EU. Det är Fästning Europa som gäller. Så lycka till Cecilia och Fredrik.

Saab
Jag såg på kvällen ett inslag på Rapport om hur den amerikanska bilindustrin nu håller på att hämta sig efter krisåren. Och en anställd uttryckte det som: "Jag är tacksam till Staten för att den gick in och räddade de tre stora." I USA gick helt enkelt amerikanska staten in och förstatliga delar av bilindustrin under en period för att rädda industrin. Det står i märkbar kontrast till f.d. Näringsminister Maud Olofssons totala ointresse för Saabs framtid.

Redan i går kommenterade jag händelsen där tre kvinnliga ryttare attackerats av två hundar. En av kvinnorna är mycket allvarligt skadad av hundarnas angrepp. Det är kanske dags för skyddsjakt på lösspringande farliga hundar. Dom gör mer skada än vargar.

Inga kommentarer: