lördag 14 april 2012

Nya fiaskon i Region Skåne

Tågtrafiken i skåne om några år
Region Skåne styrs av en koalition mellan de fyra Högerallianspartierna och Miljöpartiet. Och det går inte särdeles bra! Ett antal upphandlingar som Region Skåne gjort i den heliga privatiseringens namn har visat sig bli rena fiaskot. Först ut var misslyckandet med Øresundstågen där bolaget DSBFirst lämnade billigaste anbudet. Efter en tid kröp det fram att en förutsättning för att detta skulle fungera var att verksamheten subventionerades av DSB i Danmark. När det blev stopp för detta gick det snabbt mot en förmodad konkurs för DSBFirst. Efter en blixtutryckning togs trafiken i Skåne akut över av Veolia istället. Naturligtvis till en högre kostnad än DSBFirst anbud. Nu har det visat sig att det blir ännu dyrare än beräknat. Effekten av detta är att Skånetrafiken nu beräknar ett underskott på omkring 120 miljoner kronor i år. Pengar som inte finns, hela Region Skåne går med underskott. Och lösningen verkar bli att man får sparka personal och försämra servicen. Andra åtgärder som redan beslutats är att höja biljettpriserna, man gör förändringar i zonindelningen (med effekt att en hel del får högre kostnader) och det kompensationssystem för förseningar som man har ska också kraftigt försämras. Ett annat beslut som Högeralliansen och Miljöpartiet är på väg att driva igenom är att det ska stå i reglerna att Skånetrafiken inte FÅR bedriva trafik i egen regi. All trafik SKA upphandlas. När nästa entreprenör konkar FÅR Skånetrafiken inte ta över trafiken utan den måste upphandlas på nytt.

Andra upphandlingar som blivit fiasko på kort tid är privatiseringen av ambulanstrafiken. Den största entreprenören gick nyligen i konkurs och som akutåtgärd tvingades man överlåta all trafik på en annan entreprenör - till högre kostnad och med resultatet brist på ambulanser. Den senaste konkursen handlar om den största entreprenören när det gäller Färdtjänstresor. Ett bekymmer som fortfarande inte är riktigt löst utan det finns brist på bilar. Bland annat sedan många av den tidigare entreprenörens bilar fått körförbud pga bristfälligt underhåll.

Men privatisera bör man - annars dör man! Ja, i Skåne heter det privatisera MÅSTE man...

Eurooro
Jag ser att vår Högerregering inte är eniga med OECD om verklighetsbeskrivningen. OECD har ju kritiserat EU för att besparingsivern snarare försämrat konjunkturen är att man löst problemen. Men så tycker inte vår Högeralliansregering. I ett debattinlägg i Dagens Nyheter i går skriver man nämligen så här: - "Läget i Europa har nu delvis stabiliserats, tack vare ett intensivt krishanteringsarbete inom EU och ambitiösa spar- och reformprogram i flera europeiska länder." Något som alltså de flesta ekonomiska bedömare utanför EU-byråkratin i Bryssel (och i Rosenbad) inte håller med om. EU:s krishantering som i stort sett enbart har handlat om ambitiösa sparprogram och nedskärningar har istället ytterligare förstärkt lågkonjunkturen. Men man kan ju naturligtvis inte skriva annorlunda. Du blir ju husbonden i Bryssel lite ilsk.

För övrigt kan jag inte annat än fortsätta att förundras över symbiosen mellan Högeralliansregeringen och redaktionen för DN Debatt. I stort sett all information och alla utspel som kommer från Högeralliansregeringen presenteras genom ett debattinlägg på just DN Debatt. Men tänk om redaktionen där inte har plats för debattinlägget, eller inte tycker att det platsar? Blir det inga politiska förslag då heller? Eller är Högeralliansregeringen garanterade att få sina insända debattinlägg publicerade? Jag undrar om någon annan har samma förmån?

Inga kommentarer: