lördag 31 juli 2010

De medvetet ökade klyftorna igen

I vår spännande lilla serie om de medvetet ökande klyftorna så ser jag en liten notis i Sydsvenskan som berättar att cheferna på Skånes Universitetssjukhus fått rejäla lönelyft. Det rör sig om höjda löner med upp till 60%, snittet på löneökningarna för cheferna ligger på 20%. Det är annat än de små ensiffriga tal som ansvarsfulla svenska fackliga organisationer accepterat för de kommande två åren. SUS är en sammanslagning av de stora sjukhusen i Lund och Malmö som det Högerstyrda Region Skåne drivit igenom. En mastodontkoloss som brottas med stora underskott, organisationsproblem och personal som hoppar av i protest mot den nya organisationen. Men regiondirektör Sören Olofsson tyckte att rejäla lönelyft på upp till 35.000 kronor i månaden till cheferna var viktiga att prioritera. Klyftor är ju bra! Det ska bli spännande att se hur slutresultatet för sjukvårdsbiträdena och städarnas löner blir?

Nej till kärnkraft
I en debattartikel i Dagens Nyheter skriver Torbjörn Åkermark som är doktor i korrosionslära och forskare vid KTH att det är "Oseriöst bygga slutförvar för kärnavfallet redan nu". I dag har vi 5.000 ton radioaktivt avfall. När de kärnkraftverk vi har nu har gjort sitt är mängden uppe i 8.000 ton. Avfall som vi i Sverige har sagt ska slutförvaras i 100.000 år, genom att gräva ner det så vi slipper se det. Ett tidsperspektiv som är svårt att fatta. Men tänk på att Neanderthalmänniskan dog ut för 30.000 år sedan. Det avfall som vi ska gräva ner ska alltså fortfarande ligga kvar när vår egen civilisation kanske har dött ut på jorden och ersatts av en annan civilisation. Vad hade vi tänkt om Neanderthalarna grävt ner livsfarligt avfall till oss? En sak är säker, Skyltar som varnar för att "Gräv inte här" är borta långt innan avfallet är ofarligt. Torbjörn Åkermark hävdar att de kopparkapslar som det är planerat att avfallet ska inneslutas i har försvunnit efter halva tiden. Inget land har löst slutförvaringen på ett acceptabelt sätt. Men vi fortsätter att producera nytt avfall som vi inte löst hur vi ska förfara med. I USA anser man att avfallet måste slutförvaras i 1.000.000 år! Det är den tid som krävs för att strålningen skall vara tillbaka på den nivå som gäller för uranet som kärnbränslet utvinns från. Sven Tycker att det är dags att inse att kärnkraften är en återvändsgränd.

Sommarjogging 2010: Varken i torsdags eller i fredags blev det någon tid över för någon löparrunda. Så i dag var jag tvungen att ta mig tid på kvällen. Och trots först en två timmar lång skogspromenad med Kimmy på eftermiddagen och sedan en cykeltur med Angeli på hennes nya cykel ner om Nyvång och tillbaka strax innan så kändes det ganska bra att springa på kvällen. Nu tog jag det ganska lugnt och valde att springa en helt ny runda där jag försökte hålla mig till skogsstigar istället för vägar och sträckor som jag normalt inte springer. Klockan stannade på 46.25 och jag uppskattar att rundan blev ungefär 8,5 km lång. Jag får försöka att mäta upp den, men det kan bli svårt eftersom stigarna oftast inte syns på Hittas eller Googles kartor/satellitbilder. Men jag blev positivt överraskad över att det kändes så bra att springa. Och det var kul att ge sig in på skogsstigarna. Vid ett tillfälle hade jag sällskap med en skogshare som skuttade fram bredvid stigen, kanske 3 meter från mig. Och vi hade sällskap i nästan 100 meter innan stigen böjde av. Jag tolkar det som att jag trots allt sprang ganska tyst och avslappnat och utan att flåsa för mycket.

Italiens falgga
I vår EU-kollega Italien är det tydligen regeringskris. Silvio Berlusconi har blivit ovän med sin gamla kompis Gianfranco Fini. Nu talman i parlamentets andra kammare men tidigare nyfascist innan han anslöt sig till Berlusconis parti. Men nu har Berlusconi sparkat ut honom ur partiet och avsatt honom som talman. Fast det vägrar Fini acceptera eftersom han valts av parlamentet och inte av Silvio Berlusconi. Fast sådana bagateller bekymrar inte maktmänniskan Silvio Berlusconi. Troligt är att det hela leder till nyval i Italien. Sven Undrar vad det är för unionskollegor vi har?

I en annan av våra unionskollegor, Nederländerna, har nu det högerliberala VVD och Kristdemokraterna kommit överens om att bilda en minoritetsregering som kommer att ha stöd från det öppet rasistiska och islamofobiska Frihetspartiet PVV. Man brukar säga att man kan se vem man är genom att se vilka vänner man har...

Inga kommentarer: