måndag 5 juli 2010

De politiska partiernas hemlighetsmakeri

Sverige har kritiserats av bland annat Europarådet och OSSE:s valobservatörer för att vi saknar regler för att de politiska partierna inte ska kunna hemlighålla stora betydande bidragsgivare. Sverige är en av få demokratier i världen som saknar denna typ av reglering. Det finns en frivillig överenskommelse mellan riksdagspartierna om att inte hemlighålla bidragen från företag och organisationer. Men när det gäller bidrag från privatpersoner vägrar högerpartierna att införa någon form av redovisning. Aftonbladet har testat partierna och har skrivit ett "falskt" brev till samtliga riksdagspartier (samt Sverigedemokraterna) under påhittat namn och erbjudit ett bidrag på 100.000 kronor. Man har bett om information om hur man skall betala pengarna och undrat om det är möjligt att få vara anonym. Socialdemokraterna, Vänsterpartiet, Miljöpartiet och Folkpartiet tackar alla för tanken och tar tacksamt emot pengarna. Men man deklarerar att det inte går att garantera anonymitet vid så stora bidrag utan det kommer att framgå av redovisning vem som betalt pengarna. Mer välvilliga är Moderaterna, Kristdemokraterna, Centerpartiet och Sverigedemokraterna. Alla tar tacksamt emot pengarna och lovar anonymitet.

Det är ett självklart demokratiskt krav att partierna redovisar vem man är beroende av. I stort sett alla demokratier i världen har regler för detta, men inte Sverige. En klar skandal.

Det kan påpekas att Centern här (som på så många andra håll) gjort helt om. I förra valrörelsen tillhörde man de partier som krävde en reglering. Men Mauds förvandling till Mauderaten har uppenbarligen haft effekt i denna frågan också.

Jag prenumererar på en tjänst som dagligen tipsar mig om tidningsartiklar osv som handlar om Försäkringskassan. I dag blev jag lite paff när jag fick en länk till en debattartikel i Dagens Nyheter med rubriken Försäkringskassan måste göras om från grunden. Oj, tänkte jag. Har dom äntligen insett att det barkar åt skogen och att det inte blev så bra, tänkte jag alltså. Men så blev jag misstänksam. Artikeln var undertecknad med generaldirektören Curt Malmborg. Och han har ju fått sparken. Och en fingranskning visade att debattartikeln skrevs den 19 mars 2007. Det sket sig verkligen med den omgöringen! Jag får tydligen vara lite noggrannare när jag läser artikeltipsen, det kan vara rejält gamla artiklar.

Försämringskassan
Fast en annan artikel som det tipsades om var aktuell. Under rubriken Försäkringskassan på bättringsvägen berättar Upsala Nya Tidning om Försäkringskassan i Tierp och om Försäkringskassan i allmänhet. Vi kan här läsa att var fjärde anställd på FK saknar helt förtroende för FK:s ledning. Och bara var tjugonde har stort förtroende. Undersökningarna visar bland annat att Försäkringskassans handläggare anser att de hjälper kunderna i mindre utsträckning nu, än före reformen. Och med reformen menas den nya centraliserade och toppstyrda organisation som infördes för några år sedan. Den återinsatte överdirektören Stig Orustfjord tycker sig dock se förbättringar inom FK. Handläggningstiderna har kortats och arbetssituationen blivit bättre säger han. Och fortsätter: - "Många har jobbat hårt länge. Jag vill inte säga att de är trötta, snarare utschasade. Kritiken mot handläggarna har varit hård, och obefogad. Det finns anställda som inte berättar var de jobbar under en lördagsmiddag." Det är kanske effekter som man skulle tänkt på innan man "gjorde om från grunden"!

Sommarjogging 2010: Måndag ska enligt planen vara löpardag, och även dags för en längre runda. En titt i statistiken hävdade att det också var dags för den 12,5 km långa rundan via Vrams Gunnarstorps gamla såg och Maglaremaa. Jag hade mina funderingar på om det var för varmt, men bestämde mig trots allt för att ge mig av. Och det var ganska så varmt! Men eftersom det mesta ju går uppe i skogen och då har man oftast skugga från träden så det var oftast ganska skönt trots allt. Tyvärr finns det en del kalhyggen (stormfällen?) och på andra sträckor springer man rakt mot solen. Och här var det varmt, varmt av bara f-n! Det var nog tur att jag satt på mitt "hippiepannband". Annars hade nog ögonen drunknat i svett. Mot förmodan så lyckades jag också hålla ett lite högre tempo än förra gången. Men tiden 1.08.30 var bara mindre än en halvminuts förbättring. Men det gick som sagt bättre än förväntat / befarat.

Det är tydligen inte bara jag som tycker att det är för varmt. Min mobiltelefon lade av i går. Nåja, inte telefonen, men skärmen. Det går utmärkt att ringa eller svara. Men man ser inget. Adresslistan kommer jag inte åt. SMS fungerar ju inte. Jag har fått flytta över mitt SIM-kort till Ingelas gamla avlagda Motorola. Ett antal telefonnummer har nog försvunnit till de sälla jaktmarkerna. Men jag kan nu åter ringa och SMS:a utan problem i varje fall. Tills jag lyckats hitta en enkel, billig telefon som uppfyller mina önskemål. Det verkar på marknaden mest handla om avancerade datorer för tusenlappar (som även går att ringa med). DET är inte vad jag är ute efter.

Inga kommentarer: