torsdag 22 juli 2010

Centerprioriteringar

Stockholmscenterns (Stureplanscentern) valstrategi har läckt ut. Partiet ska i Stockholm inrikta sig på högavlönade innerstadsväljare med en inkomst över 400.000. Det är dom som gillar sportdykning, segling (och gå på Stureplans krogar) förmodar jag. Genom att inrikta sig på dessa "mycket intresserade och mentalt aktiva" och välbetalda väljare hoppas partiet ta två mandat i Riksdagsvalet, tre i Landstingsvalet och tre i Kommunvalet. Men, finns det verkligen så många med så höga inkomster i Stockholm att det räcker till så stora valframgångar för Centern i konkurrensen med de andra högerpartierna? Visst vet jag att inkomsterna i Stockholm ligger högt, men så många? Hur som helst ska man uppenbarligen skita i alla ute i förorterna som ligger närmare normalsvensken. Landstingspolitikern Regiana Hortin som sitter i Landstinget för Centern har uppenbarligen tröttnat. Hon bor på fel plats och tjänar för lite så hon har bestämt sig för att hoppa av och ställer inte upp till omval. I dag har Centern drygt 3% av rösterna i kommunvalet och 1 (ett) mandat i Stockholm. Jag tror Centern får inrikta sig på att försöka behålla det mandat dom har.

Motorsågsskulpterad björn
Så är då även den björn som står i mitten i Järnvägsparken färdigrenoverad. Den har nu placerats ut, nylagad, nymålad och med en ny murad fot. Även denna pryder verkligen sin plats. Nu återstår bara att renovera den fjärde björnen som står placerad utanför Kulturhuset Björnen. Den är också i behov av renovering, så jag antar att den snart är lika fin. Den 7 juli hade jag en bild på den rondellbjörn som står i rondellen vid infarten och den 29 juni fanns det bilder på den andra björnen i Järnvägsparken och stinsen i Järnvägsparken. Det står också lite om bakgrunden här.

Sedan ser jag att en man i Israel har dömts för våldtäkt. Han hade helt frivillig sex med en judisk kvinna (på hennes initiativ). Det var bara det att han var arab, och det berättade han inte... Och då är det tydligen våldtäkt enligt israeliskt rättsväsende.

Och i Tyskland har Författningsdomstolen gett klartecken till underrättelsetjänsten att spana på partiet Die Linkes medlemmar. Partiet är Tysklands fjärde största parti (efter Kristdemokrater, Socialdemokrater och Liberaler). Men kommunistskräcken lever! Å andra sidan så är det inte så länge sedan SÄPO hade kontroll på vänsterelement i Sverige - om dom inte har det fortfarande.

Förresten har FN:s domstol förklarat att det inte var fel av Kosovo att förklara sig självständiga från Serbien. Vi kan nu efter detta förvänta oss en uppsjö av självständighetsförklaringar från diverse provinser runt om i världen som anser att då har dom också rätt till självständighet. I Spanien, Belgien, Storbritannien, Italien, Frankrike osv för att nämnda västeuropeiska länder med provinser med självständighetsgrupper. Fast jag tvivlar på att dessa får hjälp av NATO:s bombflyg för att säkra självständigheten! Men, turkcypriotiska norra delen av Cypern?

Sommarjogging 2010: Egentligen skulle jag tagit en löparrunda i dag på förmiddagen. Och förhållandena var egentligen ideala för detta. Det hade kommit lite regn på morgonen, så det var frisk och klar luft. Men! Det var dags för huvudvärk, antagligen någon form av migränanfall. Jag valde att inta liggande läge mestadels. Ibland kändes det lite bättre, men att springa... Allt eftersom dagen gick försvann huvudvärken. Men samtidigt blev det varmare och varmare. Hur som helst valde jag att ta en runda på kvällen istället. Kring halv nio på kvällen hade det hunnit bli ganska skönt trots allt. Det var ju dags för en kortare runda, så jag valde den på 5,5 km via Tingvalla och elljusspåret. Och det gick att springa ganska fort tyckte jag. Tiden 28.20 är inte den allra bästa tiden, men inte långt ifrån.

Inga kommentarer: