tisdag 10 juni 2008

Inflationsrekord

Den svenska inflationen i maj har satt nytt rekord. Den är nu uppe i 4%, vilket är den högsta siffran på 15 år. Men naturligtvis är det så att detta är helt beroende på alla andra faktorer, inte Högeralliansens politik. Det är tur att Riksbanken inte har den gamla inflationsparanojan som präglade politiken när nuvarande chefen för Svenskt Näringsliv och förre moderatpolitruken var chef på Riksbanken och Sverige samtidigt styrdes av en sosseregering. Då höjdes räntan för att förhindra en inflation som var hälften av vad målet var. I dag när räntan är dubbelt mot målet är man försiktigare med räntehöjningar. BRA!

En muslimsk iman i Malmö har vägrat att viga ett par. Anledningen är att mannen är förlamad, vilket gör att han är impotent. Och då kan dom ju inte giftas eftersom äktenskapet inte kan fullbordas. Nä, förlåt! Den nyheten var inte sann. Det är inte i Malmö det skedde. Det var i Rom. Det var inte en muslimsk iman som sade nej, det var en katolsk präst, som uppbackad av biskopen sade nej. Men erkänn att en del av er tänkte: "typiskt muslimer, dom är ju alltid lika knäppa och människofientliga ?

Ni läste väl om bankrånarna som beväpnade med slägga, motorsåg och automatvapen gav sig på att bryta sig in i banken för att råna den. Vad dom hade missat i sin research var att banken hade flyttat! Kan man kalla detta för klantaschlen?

Vill du se mer än 7 miljarder gå upp i rök på några sekunder? Kolla då in här. Världen blir på kort tid en stealthbombare mindre. Det är inte så konstigt att världens militärutgifter ökar, och den amerikanska andelen ökar. Snart hälften av hela världens utgifter.

Ibland känns det skönt när man valt rätt. På Aftonbladet drivs just nu en mindre kampanj mot de olika bredbandsbolagens villkor och service. Och på sidan kan man sätta betyg på sin egen bredbandsleverantör. Allt från 5+ till ett -. Det är ett av bolagen där mer än hälften av kunderna ger 5+ eller 4+. Statliga kolossen Telia. 58% av kunderna är så pass nöjda. För tre av de sex bolagen har mer än hälften av kunderna gett ett minustecken i betyg. Sämst ligger Net at Once där 3/4 av kunderna ger betyget minus. Man får vad man betalar för. Telia är inte billigast, men uppenbart är man bäst. I varje fall är kunderna de mest nöjda.

Joggingrapport: I går på kvällen blev det en runda igen - nästan. De första två kilometrarna upp till Tingvalla gick utmärkt, men när jag sedan skulle ta mig upp på åsen kändes det att benet inte var färdigläkt. Jag fick allt mer ont i hälsenan den här gången, och när jag kommit upp för backarna lade jag av och gick hem de resterande 3 kilometrarna. Så nu har jag bestämt mig för att låta benet och foten vila upp sig i varje fall i 14 dagar. Även om jag inte känner av något när jag går. Något stämmer inte, men det underliga är att smärtan flyttar sig från vaden, via hälsenan till hälen och vristen. Ibland här och ibland där. Jag får väl konstatera att åldern tar ut sin rätt, och får väl beställa reservdelar på nätet någonstans. Hur som helst blir det minst 14 dagars paus.

Inga kommentarer: