fredag 13 juni 2008

HAHAHA - jag älskar er irländare

Kände ni jordbävningen? Till min stora glädje (och förvåning) valde en klar majoritet av de irländare som röstade att kasta EU:s nya fördrag i Atlanten. Det enda land där folket fick yttra sig sade alltså Nej. Och det vara alltså ett av de mest EU-vänliga länderna det handlade om. Men, det verkar som om Makten i EU kommer att försöka låta bli att bry sig. Risken är stor att man inget lär sig av det hela. Makten kommer att gå vidare, i bästa fall genom att låta irländarna rösta om tills man svarar rätt. I värsta fall genom att helt enkelt strunta i nejet och gå vidare som om inget hänt. Det finns bland folken i Europa ett stort motstånd mot att låta EU-Makten ta över ännu mer av makten. Men Makten i EU vill har ännu mer makt. Och det är just detta det handlar om. Hur mycket makt ska Bryssel ha, och hur mycket makt ska länderna själva få behålla? Men jag är pessimist. Jag har inga förväntningar om att Maktens män i Bryssel har något intresse av att bromsa utvecklingen av att överföra allt mer av beslutanderätten från de enskilda länderna till Bryssel. Jag ser med spänning fram emot hur man tänker reagera. Riktigt humoristiskt var att höra att höra EU-minister Cecilia Malmström försöka prata bort motgången. Det är ingen fara, EU-fungerar bra ändå, osv. Så lät det inte för några dagar sedan, då var fördraget absolut nödvändigt för EU.

Jag hör på radionyheterna att Försäkringskassan under resten av året ska skära ner på sin kontrollverksamhet. Resurser ska istället föras över till den rena utbetalningsverksamheten. Situationen är tydligen så katastrofal att man från Huvudkontoret bestämt sig för att strunta i Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrssons (m) högprioriterade jakt på fuskare. Om det är ett friskhetstecken eller bara tecken på sjukdomsinsikt vet jag inte. All sådan här verksamhet måste ha ett inbyggt kontrollsystem. Och denna ska ske separerad från utbetalningsfunktionen. I annat fall blir den alltid automatiskt nedprioriterad när resurserna inte räcker till för att göra utbetalningar i tid. I valet mellan att någon ska få sina pengar i tid eller någon ska kontrolleras så väljar man helt automatiskt att betala ut pengarna i tid. Att ha en separat kontrollfunktion innebär att kontrollerna sker på ett effektivare sätt. Se'n kanske Socialförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) har fått fuskandet på hjärnan och inte är helt realistisk i sina direktiv. Men om utbetalningsfunktionen får mer resurser kanske jag kan räkna med att få ersättning för min TFP i slutet av mars innan sommaren är slut. Dagen senare under våren räknar jag då med att kanske få ersatt framåt hösten. Fast vid kontakt med gamla arbetskamrater under dagen har jag fått intrycket att de direktiv om minskade kontroller som gått ut från Huvudkontoret faktiskt i praktiken redan införts lokalt för att överleva. Så det blir kanske inte så stor skillnad?

Det har tydligen utbrutit ett smärre inbördeskrig inom Högeralliansen. Och till råga på allt inom försvarspolitiken. Folkpartiklarna har tydligen reserverat sig och kräver NATO-medlemskap. Dom verkar ha drabbats av Major Jan "skoltalibanen" Björklunds (fp) traditionella militära kommandopolitik. På militärt vis gäller det att blint lyda majorn! Egentligen ganska kul att stå utanför och lyssna.

Inga kommentarer: