söndag 22 juni 2008

Dom har MAKTEN över Makten

Vem bestämmer i Sverige? Sverige eller EU?
I senaste numret av tidskriften Fokus granskar man lite närmare EG-Domstolen i Luxemburg. En anonym grupp herrar (ja, det är 24 herrar och 3 damer) som hela tiden roffar åt sig mer och mer makt. Det är en grupp anonyma och oavsättbara jurister som tolkar hur EU:s lagar ska gälla, men också tolkar hur lagstiftarna kanske hade velat att lagen skulle lyda om dom hade lyckats komma överens. Det är den här anonyma gruppen som har rätt att sätta sig över de lagar som medlemsländernas egna lagstiftare har bestämt ska gälla i respektive länder. Det är den här domstolen som är ett av mina starka skäl till att säga Nej till EU. EG-Domstolen är likt en ångvält som sakta men säkert förvandlar EU till en överstatlig federation istället för ett samarbetsorgan för självständiga stater. Och det sker inte av valda politiker, det sker av anonyma jurister utan något ansvar gentemot det folk dom egentligen borde representera. Men, det gör dom inte. Dom representerar ingen, förutom sig själv.

Fotbolls-EM har köpts upp exklusivt av TV4. Och jag har tyckt mig höra och läsa att det förekommer en mycket stark kritik mot att allt mellansnack mellan halvlekarna och kommentarer helt blir förstört av all reklam som måste pressas in för att betala kostnaderna för rättigheterna. Nu har jag själv inte upplevt detta eftersom jag dels inte sett så jättemycket av fotbollen, och dels därför att mellansnack och kommentarer är något jag byter kanal för när det kommer - precis som reklam. Tittar jag på en långfilm så brukar tittandet avbrytas när reklamen kommer. Är det en mycket bra film kanske jag återvänder lagom tills den är slut. Är filmen tveksam byter jag kanal slutgiltigt. De flesta filmer jag ser hela filmen av är de som sänds i SVT eller i filmkanaler. Men TV4:s snikenhet har gjort att dom tydligen nu börjat plocka in reklam även i sin filmkanal TV4 Film. Att betala en avgift för att få se reklam är inte något jag är allt för glad i. Och jag vill påpeka att reklam som kommer allt för irriterande innebär att företaget bakom blir bojkottat. För övrigt noterar jag till min glädje att Ryssland slog ut Holland. Det var kanske inte så illa att trots allt bli utslagna av just Ryssland. Vi är i gott sällskap.

Den sena aftermiddagen i dag tillbringades på bio igen. Jiddra inte med Zohan (Don't mess with Zohan i orginal). En film om den israeliska superagenten Zohan som tröttnar på att vara superagent och istället arrangerar sin död och sticker till New York för att göra det han hela tiden drömmer om - att bli frisör. Det visar sig att hans palestinska ärkefiende samtidigt går och drömmer om att bli skoförsäljare. Filmen är en drift med det mesta. Och försöker vara ett fredligt inlägg i konflikten. Det går alldeles utmärkt att bo på var sin sida av gatan i New York, och man enas i sin kamp mot den stora skurken - den amerikanska finansmannen. Men, ibland blir underlivshumorn allt för påträngande. Lyckligtvis förekommer det nästan inga fula ord (dom uttalas alltid på hebreiska eller arabiska). Och sexskämten kommer inte heller så långt att man får se så mycket naket. Inga snoppar (mer än antydningar bakom kalsongerna), inga tuttar utan det enda nakna är ett par rumpor. Men den typen av skämt blir lite för mycket ibland. Men samtidigt är det en parodi på det mesta. Allt från superhjältarna till krigsfilmerna och sexkomedierna. Jag har svårt för om jag ska ge filmen 4 getter eller bara 2 snoppar. Gå och titta, och välj själva.

Inga kommentarer: