tisdag 24 juni 2008

Hårdare tag mot fuskande fastighetsmäklare att vänta?

Jag hörde på radionyheterna att Skattemyndigheten i Stockholm hade granskat fastighetsmäklarna. Det visade sig att av 118 granskade mäklare hade 91 fifflat med att skatta för inkomster. Nästan 80% av de granskade fastighetsmäklarna hade använt inkomster från verksamheten till att gå direkt till privata inköp och investeringar utan att passera Skattemyndigheten. Jag tycker jag kom ihåg att det handlade om ungefär 60 miljoner kronor. Och det bara från en liten grupp i Stockholm. Jag ser med spänning fram emot nästa sändning. Då kommer nämligen ansvarig minister inom Högeralliansregeringen att mycket upprörd kräva rättning och att reglerna skärps, mindre förmånliga skattevillkor och mer kontroller. Eller tror inte ni det också? För det är väl inte någon skillnad på hur man behandlar fifflande mammor och pappor och hur man behandlar fifflande fastighetsmäklare?

I Dagens HD fortsätter Åstorps lokala riksdagsledamot, moderaten och f.d. läraren Margareta Pålsson sin serie hyllningsepos till Högeralliansen på ledarsidan. Jag antar att hon får något månadsarvode för texterna. I dagens lilla hyllningsepos till Högeralliansens ära berättar hon om hur mycket bättre skolan ska bli nu när sossarnas flumskola försvinner. Vi ska ju istället få skoltalibanen Major Jan Björklunds pluggskola. Själv vill jag bara säga att en lögn (flumskolan alltså) inte blir en sanning bara för att man upprepar den. Dagens skola försöker fostra självständigt tänkande varelser som blir duktiga på att ta reda på fakta, utföra projekt och så vidare. Men detta är tydligen fel. Istället ska man plugga till sig viss fakta så att man får ett bra betyg. Att betyget inte säger ett jota om hur duktig man är om ett par år har ingen betydelse. I Major Jan Björklunds (och Meta Pålssons) skola lär man sig inte för livet, man lär sig för nästa betygstillfälle. Jag såg i tidningen att en internationell undersökning visade att svenska skolelever var bland de som kände sig mest stressade i skolan. Flumskola? Bah!

Och sedan hörde jag en notis om att det amerikanska företaget Western Union (i Sverige) stämts för olaglig diskriminering. Det visar sig nämligen att företaget när man förmedlar pengar alltid (enligt krav från amerikanska myndigheter) kontrollerar mot ett register med namn på misstänkta terrorister. Och har man då oturen att heta Ali Hussein t.ex. så ligger man risigt till. Man behöver inte ha det minsta med terrororganisationer att göra, man kanske bara ska skicka lite pengar hem till mamma. Men hittar Western Union namnet i listan så blir det stopp. Ja, det blir inte stopp att betala in pengarna, men det blir stopp att få dom utbetalda. Western Union behåller pengarna! Och det tydligen utan att skämmas. Jag för min del skäms över mänskligheten just nu.

I Danmark höjdes för några år sedan maxfarten på en hel del motorvägar till 130 km/tim. Av någon anledning så tystades en undersökningsrapport som visade att antalet dödsoffer ökade med 38% ner av ansvariga på ministeriet. Nu har forskarna själva offentliggjort resultatet.

Jag ser att SVT ska slute spela in TV-serien Andra Avenyn - i februari nästa år. Den smörjan borde ha lagts ner i februari förra året!

Apropå gårdagens kommentar om Kimmys nya maträtt, ärtsoppa, så försökte jag i dag med bruna bönor och isterband. Han gick och stängde in sig på sitt sovrum..... Det var bara att sätta reservrätten i mikron, som han själv plockat i frysdisken på förmiddagen. Weight Watchers Thai kyckling. I morgon tänkte jag vara snäll och bjuda på köttbullar.

Ni har väl tänkt på att vi nu är halvvägs till julafton? Bara som ett litet påpekande.

Inga kommentarer: