onsdag 7 juni 2006

Talande tystnad

Jag såg på TV:s nyheter under gårdagskvällen ett inslag om nationaldagsfirandet. Bland annat handlade det om nassarna i Stockholm som var ute och demonstrerade. Journalisten försökte intervjua ett antal av de renrakade hjältarna, men dom hade mindre att säga än vad min 8-åriga autistiske son har att berätta. Det var en feg tystnad som egentligen bara avslöjade hur lite dom har fattat av världen. I dag på morgonen läser jag Aftonbladets undersökning av ungdomars åsikter. Och det är skrämmande hur många som faktiskt påstår sig sympatisera med drägget. Nu tror jag att det hela mest handlar om en protest och att det är "spännande" att påstå att man har dessa sympatier. När det kommer till kritan blir det nog bättre. Förvånande var hur lite stöd Piratpartiet hade bland ungdomarna. Dom är tydligen trots allt intelligentare än vad jag befarade. Jag saknade också extremisterna på vänsterkanten. Dom fanns inte alls med i undersökningen. Som man frågar får man svar heter det.

Inga kommentarer: