torsdag 15 juni 2023

Brunblå sörja klantar till det

» Byt ut dom.

Det är nyttigt att läsa och ta till sig information även från källor som står för andra åsikter än dina egna. Även om jag ju är vänsterpartist så läser jag inte bara tidningar och annat som står för liknande åsikter. Det är alltid spännande och inspirerande att läsa nyheter och åsikter som ifrågasätter det jag själv tycker. Precis som jag alltså läser t.ex. Svenska Dagbladet och Dagens Industri varje dag. Dom representerar ett annat samhälle, längre till höger, än det jag vill ha. Det innebär inte att jag är rädd för att läsa dessa tidningar. Jag läser Expressen/Kvällsposten, en tidning som ju ofta är direkt reaktionär. Men jag läser också publikationer och information som har sin utgångspunkt till vänster om min egen. Arbetaren står kanske lite till vänster om mig. Jag läser t.ex. Global, Syre och Landets Fria som kanske också står för åsikter som jag inte alltid håller med om.

Den Brunblå sörjan med dess ledning
Men det är nyttigt att se alla sidor av en fråga. Först då kan man faktiskt bilda sig en ärlig egen åsikt. Jag tror faktiskt att vi som står till vänster är mycket mindre rädda för att läsa även information från höger än vad personer som står till höger är rädda för att läsa information som står till vänster om deras egen åsikt. Vi till vänster klarar detta mycket bättre!

Men det börjar kanske bli farligt? Vi har fått en ny lag som ska förhindra terrorstöd och penningtvätt. Det har tydligen fått Länsförsäkringar Bank att stänga ner ett konto för en kund sedan han prenumererat på Arbetaren och Dagens ETC till exempel och betalt stöd till flera biståndsorganisationer. Var det detta som var syftet med lagen? Då blir jag mörkrädd!

I bland annat Dagens Industri läser jag att OECD (Organisationen för ekonomiskt samarbete och utveckling - Organisation for Economic Co-operation and Development) skrivit en rapport till Sverige. Man konstaterar där att arbetslösheten sjunkit starkt sedan pandemin och sysselsättningen idag är högre än före pandemin. Sysselsättningen i Sverige är i en internationell jämförelse mycket hög. Men BNP väntas sjunka i år och sjunka ännu kraftigare nästa är.

OECD rekommenderar att Sverige ska sänka skatterna på arbete och höja dom på aktieutdelningar och liknande kapitalinkomster. Man vill att fastighetsskatten reformeras och överlåts till kommunerna medan man fasar ut ränteavdragen.

OECD tycker också att Sverige tidigare har infört ett relativt effektivt policypaket för att få ner klimatutsläppen via prissättning, stöd och regleringar. Men, den nya regeringens policyförändringar gör att det nu blir svårt att uppnå utsläppsmålen till 2030. Bland annat minskad reduktionsplikt innebär att vi får svårt att uppnå målen.

Samtidigt ser vi att Jacob Wallenberg och det svenska näringslivet är mycket missnöjda med den Brunblå sörjans tvärstopp i investeringar i infrastrukturen. Bygg nya stambanor så att tågen får plats är Jacob Wallenbergs krav på regeringen. I dag får snabbtåg och godståg inte plats på spåren. Allra minsta störning får långvariga konsekvenser. Det behövs fler spår - NU! Men vår Brunblå sörja vill spara på pengarna och vill satsa på flyget och bilen istället. Klimatmål? Vad är det?

Folkbokföringsfifflaren och finansministern Elisabeth Svantessons syn på möjligheterna att uppnå klimatmålen är talande:

- "Gör vi det inte så gör vi det inte! Jag struntar i vilket!"

Läs:
Prenumererade på Arbetaren – banken stängde kontot. - Arbetaren
OECD: Höj utdelningsskatten. - Dagens Industri
OECD varnar för effekten av elstöd. - Dagens Industri
OECD varnar för effekten av elstöd. - Aftonbladet
Wallenberg smäller minister på fingrarna. - Aftonbladet
- - -
OBS att den andra halvan av citatet från Elisabeth Svantesson ovan är inte det hon ordagrant sade utan bara det som framgick av tonfall och innebörden av den första delen.

Inga kommentarer: