torsdag 8 juni 2023

Skjut besten

» Utrota rovdjuren.

I en väl uppslagen artikel i lokala Helsingborgs Dagblad matas vi med uppgiften om att en varg troligen har tagit ett rådjur utanför Kattarp här i Nordvästskåne. Hemskt, en vild rovdjursbest har fällt ett gulligt rådjur. Kan det vara en varg från det vargrevir som etablerat sig på Söderåsen och som verkligen skrämt upp oss?

Halva nordvästskånes befolkning är nu livrädda. Jägarlobbyn, som vill utrota konkurrenten om bytet, får nya supportrar. Jägarlobbyn har inflytande ända in i regeringen som ju deklarerat att man vill minska antalet vargar i landet.

En ståtlig varg
Medborgare i andra länder i Europa som har många fler vargar undrar vad vi svenskar egentligen sysslar med som inte kan leva ihop med några hundra vargar. Man bor i länder som är mindre till ytan, som är tätare befolkade och som har mångdubbelt fler vargar. Men, dom har inte förstått det inflytande som den svenska jägarlobbyn har i Sverige. Långt in i de beslutande organen i vårt land. Bevara oss från konkurrenter om bytet!

Samtidigt skräms vi ju alla upp av alla hemska berättelser om den hemska vargen från sagor och berättelser. Verkligheten är att varg är inte särskilt farlig för människor. Huggorm, fästing, mygg, geting för att inte tala om vildsvin osv är mycket farligare.

Jag skulle väldigt gärna vilja möta en varg när jag är uppe på morgonen och springer en löparrunda på Söderåsen. Jag har flera gånger stött på en flock vildsvin. Jag stannar snabbt och väntar på att flocken ska passera medan jag snabbt plockar upp mobilen för att få en bild. Hjortar finns det en hel del som man blir glad om man möter på en flock. Varför inte en av de vargar som finns här nu? Jag kommer snällt låta vargen passera men skulle gärna vilja ha ett bildbevis. Det skulle vara spännande. Men jag blir inte livrädd! Jag blir mer rädd de gånger jag möter en lösspringande hund där jag ibland inte ens ser ägaren i närheten omedelbart.

Vi kan inte göra oss av med alla rovdjur. Det är en skam för Sverige att vi tillåter licensjakt på varg och lodjur som vi gjort i år. SKÄMS! Trots allt så är människan det allra största rovdjuret av alla. Vi har en stor jägarkår som mördar andra djur av rent nöje. Ska dom också utrotas?

Jag vill poängtera att jag inte är motståndare till jakt. Jag har full acceptans för jakt som sker av ansvarsfulla jägare som dödar sitt byte till husbehov. Människan är precis som varg, lodjur osv ett rovdjur. Det får vi acceptera. Men precis som VI ska få finnas ska dom andra rovdjuren också få finnas.

Läs:
Kattarpsbo misstänker vargattack – nu ska markägaren leta spillning. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: