söndag 4 juni 2023

Trafikfara

» Ta det lugnt i trafiken.

I övermorgon är det Sveriges nationaldag. Vi firar att Sverige fyller 500 år. Eller i varje fall är det 500 år sedan Gustav Vasa valdes till kung. Fast det var kanske inte allmänna val...

Men, det ämnet får jag väl ägna mig åt i övermorgon.

Istället tänkte jag ägna mig åt den farliga trafiken. Jag såg att två fotgängare blivit påkörda på ön Ven och fått föras till sjukhus för vård. För de som inte vet vad Ven är, så är det en liten pittoresk ö i Öresund mellan Sverige och Danmark, den ligger utanför Landskrona. Ön är cirka 4,5 kvadratkilometer stor och har en bofast befolkning på knappt 400 personer. Ventrafiken kör en båttur knappt 10-tal gånger om dagen. Och man kan frakta över en bil till ön.

Hur som helst blev alltså två fotgängare (20 och 35 år gamla) påkörda på ön och fick föras till sjukhus för vård. Dom blev påkörda av en golfbil!

Golflimousine

Det kan nog finnas fler golfspelare än bofasta på ön ibland. Hur som helst, ta det lugnt i trafiken. Det är bättre att komma fram lite sent än att riskera att någon inte alls kommer fram.

Läs:
Två fotgängare påkörda av golfbil på Ven – förda till sjukhus. - Helsingborgs Dagblad

Inga kommentarer: