fredag 24 juni 2022

Inte lätt med nollorna

» Dom är många.

Kampen är hård mellan de politiska partierna om vem som kan smörja bilisterna bäst. De i den än så länge i huvudsak blå delen av den Brunblå sörjan (M och KD alltså) har väl mer eller mindre lovat att avskaffa skatten. Och i princip alla partier har liknande valfläsk till bilisterna. Jag vill fortfarande veta på vilket sätt jag som valt att inte ha bil ska kompenseras? Hur skulle det vara med rejält sänkta priser i kollektivtrafiken? Då skulle många kunna sätta bilen. Med tanke på hur vi subventionerar flyget genom att dom slipper skatt på sitt bränsle t.ex. så tycker inte jag att det är en orimlig önskan.

Dansa kring midsommarstången
Sedan tycker jag faktiskt att vi kan börja fundera över vart alla pengarna tar vägen. Jag såg siffror som berättade att de båda oljejättarna Shell och Exxon under årets första tre månader gjorde en vinst på omkring 90 miljarder kronor vardera. 90.000.000.000 på tre månader! De ungefär 30 största bolagen i branschen i världen gjorde under samma period en vinst på ungefär 1.000 miljarder kronor. Det är alltså 1.000.000.000.000 kronor. Jag hoppas att jag räknade rätt i nollorna. Detta var alltså på tre månader!

Det finns kanske flera anledningar till att bensinen är dyr?

Glad midsommar på er allihopa! Och hav tröst, det är bara 6 månader till Julafton!

Inga kommentarer: