onsdag 3 mars 2010

Socialutförsäkringsministern gör bort sig - igen

Socialutförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) gjorde bort sig i går igen. När det i går uppmärksammades att tusentals sjuka med tidsbegränsad sjukersättning när dom nu slängs ut ur sjukförsäkringen får kraftigt försämrad ekonomi då deras bostadstillägg samtidigt försvinner så uppmanar Socialutförsäkringsministern dom med ett glatt leende att dom kan ju söka Försörjningsstöd hos kommunen istället. Bekämpa bidragssamhället var det! Socialförsäkringsminister Cristina Husmark Pehrsson är en katastrof.

Malmös socialdemokratiska kommunalråd Ilmar Reepalu har utsatts för våldsam kritik och beskyllts för att vara antisemit och han har även som ett resultat fått ta emot mängder med hot och trakasserier. Jag har nu dels läst den intervju med Ilmar Reepalu som fanns i Skånska Dagbladet och som delvis var upprinnelsen till de våldsamma attackerna på Reepalu. Jag har också lyssnat på Svante Weylers krönika i Godmorgon Världen. Och min slutsats är den att om Svante baserade sitt utfall på intervjun i Skånska Dagbladet så var han verkligen ute och reste. Jag har tyvärr blivit övertygad om att debatten allt för mycket är baserat på det faktum att Sveriges Israelvänner ser kritik av Staten Israel som antisemitism. Och det är två helt olika saker. Jag vill därför påminna om vad jag skrev den 26 februari. Det finns en antisemitism som inte förtjänar något annat än förakt och som måste bekämpas. Den kommer från två grupper. De traditionella högerextrema grupper av nassar som finns. Och den kommer från grupper (ofta muslimska) som inte kan skilja på Staten Israel och judar. Men judar är inte kollektivt ansvariga för vad Staten Israel gör. Denna antisemitism tar sig uttryck i både förstörelse av judiska samlingsställen, terrorisering av judar och attacker mot demonstrationer.

Men, det är inte bara judiska platser som attackeras. Malmös islamska moské brändes ner helt för några år sedan. Och den har efter att ha blivit återuppbyggd utsatts för fler brandattentat och även flera gånger beskjutits. Muslimer attackeras osv. Båda dessa företeelser förtjänar inget annat än förakt och fördömanden. Men det är inte så att det ena är värre än det andra. Jag tycker Svante Weyler ska be Ilmar Reepalu om ursäkt.

Senaste smarta idén från Jätten Glufs Glufs (EU ni vet) är ett lagförslag som innebär att leverantörer av varor till nätförsäljare ska ha rätt att kräva att det även ska finnas en fysisk butik, annars ska man ha rätt att vägra leverera. Och det är klart, visst måste Ellos, Bubbleroom, Hobbex och allt vad nya e-handelsföretag heter också ha en butik. Det är ju just det som postorderhandel handlar om... Eller hur dom nu funderar i Brysselkolossen?

Springtimeuppladdning 2010: Efter omkring 2,5 månaders uppehåll (både pga ischiasen och pga väglaget) så fick jag i dag äntligen tummarna ur ..... och tog en kort runda. Med tanke på det långa uppehållet - en kort runda alltså. Nåja, det berodde också på att jag ju måste välja där det är barmark, inte isbana. Det blev alltså en runda upp om Björnås, via Skogslundsbacken upp och sedan Odenbacken ner. De uppskattningsvis 4 kilometrarna (jag får försöka mäta upp den nå'n gång via någon av de karttjänster som finns) gick på 24.30. Dvs inte mycket att skryta över, men jag höll mig springande hela rundan.

Inga kommentarer: