lördag 6 mars 2010

Bidragssamhällets prydnad

Skyttabäcken på våren
Jag har vidareutvecklat mina tanker i går på ROT, RUT, RIT, RAT, RÅT, RÄT, RET, RYT och RÖT. Min radikala tanke är att man skulle kunna införa ett rent allmänt bidrag som kan användas vid alla tillfällen då någon gör något åt någon annan. Om jag t.ex. går ut med grannens hund så betalar skattebetalarna min lön för detta. Samtidigt kan ju grannen gå ut med min katt - betald av skattebetalarna naturligtvis. Samma med städning. Jag städar åt grannen och han åt mig. Fönsterputs, bilreparationer, hårklippning, häckklippning, trädklippning, gräsklippning, nagelklippning osv. Reparation av datorer. Sy kläder. Laga kläder. Påklädning av kläder. Man kan köra taxi åt varandra. Det är bara fantasin som sätter sina gränser. Jag har inte riktigt bestämt mig för om jag ska låta ta hand om grannens hustru ingå i systemet? Och tänk, det skapar en "himla massa jobb". Och de politiker som talat om begränsning av bidragssamhället har ju redan straffat ut sig. Kan någon säga Nej till mina radikala idéer?

Av de som tjänar under en halv miljon om året är det 0,7% som utnyttjar de Höginkomstnära skattesubventionerna. Av de som tjänar mellan en halv och en miljon är det 6,4% som utnyttjar skattesubventionerna för att få det städat hemma. Av de som tjänar mer än 1 miljon är det hela 14,7% som låtar oss andra skattebetalare betala deras städning.

I dag förväntas islänningarna med stor majoritet i folkomröstning säja nej till slavavtalet om Icesave. Isländska folket förväntas i åratal framåt tvingas betala vad slipsnissar och spekulanter försnillat.

Det är förresten dags att presentera nästa opinionsundersökning. Denna gången Demoskops i Expressen. Det mest tydliga i denna är att Miljöpartiet ökar kraftigt till över 10% vilket är den högsta siffran hos Demoskop. Detta medan Moderaterna tappar rejält till drygt 27%. Resultatet är att avståndet mellan blocken fördubblats från 2,8 till 5,6 procent.

Tingvalla på våren
Även om temperaturen väl haft väldigt svårt för att krypa över 0-strecket så har det trots detta varit en riktigt härlig dag. Det har varit en i stort sett klarblå himmel hela dagen och ingen speciell vind heller. Har man befunnit sig i solen har det alltså varit riktigt underbart ute. På eftermiddagen tog Kimmy och jag därför en riktigt lång promenad upp i skogen - utrustad med kamera. Bilden längst upp visar hur Skyttabäcken rinner nedför Tingvallaravinen, under isen. Jag tycker faktiskt att vattnet och isen skapar ett riktigt vackert mönster. Bilden här till vänster visar vattnet och isen i det lilla vattenfallet vid Tingvalla. Snön och isen har börjat att så smått töa bort, men med kalla nätter och temperaturen huvudsakligen kring nollstrecken på dagen så är det främst vad solen kan åstadkomma som tar på snö och istäcken. Så det tar lite tid. Men våren ÄR här, och så småningom ska alla rester av vintern vara borta.

Justitiekanslern Anna Skarhed har friat Ilmar Reepalu från att ha gjort sig skyldig till hets mot folkgrupp. Hade han dömts så hade detta varit den största skandalen i hela affären. Den som skickat in anmälan måste vara en av dessa fanatiska Israelvänner som tolkar all kritik av Staten Israel (hur berättigad den än är) som just antisemitism. Antisemitismen (precis som all annan rasism) ska bekämpas med alla demokratiskt tillgängliga medel, Men kritiken av Staten Israel ska samtidigt intensifieras. Det senaste jag såg var att den Irländska regeringen uttalat sig ytterst kritisk om den Israeliska behandlingen av Gaza.

Inga kommentarer: