onsdag 17 mars 2010

Äras den som äras bör. Det är väl ingen hemlighet att jag är kritisk mot Försäkringskassans service. Men i dag blev jag positivt överraskad. I tisdags förra veckan fick jag anmäla Tillfällig Föräldrapenning till Försäkringskassan eftersom Kimmy var sjuk. Och när det i dag en dryg vecka senare kom ett brev från Försäkringskassan trodde jag att det var den Försäkran jag ska fylla i som kom. Men icke sade Nicke. Den ligger antagligen i karantän en vecka innan den skickas ut med snigelexpressen. Allt för att straffa den som inte fyller i sin blankett via nätet. Nä, istället var det ett svar på en förfrågan jag skickade till FK samma dag. Kimmy fyller 12 år om några veckor, och då upphör ju rätten till Tillfällig Föräldrapenning i normalfallet. Men, Kimmy är ju autistisk och kan inte lämnas ensam många minuter. Och jag undrade om jag måste skicka in nya läkarutlåtanden eller om det som finns i Vårdbidragsansökan och det faktum att Kimmy omfattas av LSS räcker som underlag för ett Förhandsbeslut om rätt till TFP mellan 12-16 år. Och det brev som kom från Försäkringskassan var alltså ett förhandsbeslut. Elisabeth ska ha ett stort fång tulpaner som tack för ett mycket snabbt beslut. ALLT inom Försäkringskassan är inte kass!

Välkommen till Vellinge
Såg ni Uppdrag Granskning på SVT i kväll? Man berättade om det moderata fästet Vellinge (och dess starke man Göran Holm). Den enda kommun i landet som under 25 år vägrat att ta emot några flyktingar. Nu har Vellinge av den moderata ledningen centralt tvingats att ta emot 3-5 ensamkommande flyktingbarn. Borgmästare Göran Holm (han är nog Sveriges enda borgmästare) fortsätter att streta emot. I en officiell intervju vill han inte erkänna att man accepterat avtalet efter hårda påtryckningar. Men när kameran är avslagen och mikrofonen är gömd träder den äkta Göran Holm fram. Ni ska se att det inte blir några flyktingar nu heller. Göran Holm kommer att hitta en utväg.

För övrigt såg jag att Karolinska Sjukhuset i Huddinge hotas av böter på en halv miljon för upprepade överbeläggningar trots kritik från Socialstyrelsen. Det intressanta är att jag inte har sett en enda politiker få frågor i media om saken. Problemet gäller inte bara i Stockholm. Även i Skåne har den nybildade kolossen Skånes Universitetssjukhus i Lund och Malmö liknande problem. Men det viktiga är ju att sänka skatterna. I varje fall jag hade accepterat en lite högre skatt om den gick till sjukvården. Och vi kan ju börja med att sluta subventionera miljonärernas städning med skattepengar och använda dessa till förbättrad sjukhusvård. Faktum är att antalet sjukhussängar i Sverige har kontinuerligt sjunkit under flera år. Och vi ligger just nu bland de allra lägsta inom hela EU. Och det är inget JAG är stolt över.

Och därmed blir det slut för i dag. Det blir en kort blogg (jämfört med normalt). Det har varit min tur att ha magproblem under dagen och jag har hela dagen föredragit en säng med filt.

Inga kommentarer: