söndag 21 mars 2010

Munvädret (c)

Enligt en undersökning som Sparbankerna låtit Novus Opinion göra så är Näringslivet inte särdeles nöjda med Näringsminister Maud "Mauderaten" Olofsson (c). Högerregeringens löfte om att göra det lättare för företagsamheten har inte infriats tycker man. 44% av företagarna tycker istället att det har blivit värre och 32% tycker det är oförändrat. Det blir inte många kvar som är nöjda. Nu är detta ju egentligen inte så mycket att förundra sig över. När Mauderaten har badat färdigt i badtunnan och munvädret har babblat på ett tag så är det inte så mycket konkret som händer. Men hon har i varje fall sänkt bolagsskatten med 7 miljarder för att skapa nya jobb. Och det är faktiskt 3% av företagarna som tror att det fungerar. Dom hade hellre sett en sänkning av arbetsgivaravgiften om man hade det målet. Låt oss säga som så att Maud har inte gjort succé. Å andra sidan finns det dom som gjort bort sig värre. Justitieminister Beatrice Ask (m) leder den ligan utan konkurrens med sitt förslag om färgglada brev till misstänkta sexköpare. Hennes framhetsade lag om att ge USA tillgång till EU-innevånarnas banktransaktioner ligger inte långt efter. Den kuppen retade upp EU-Parlamentet så till den milda grad att dom röstade bort lagen så fort dom kunde. Socialutförsäkringsminister Cristina "en tredagars släng av utbrändhet" Husmark Pehrsson (m) är en svår konkurrent. Jag skäms över att jag hittade tre kvinnor i toppen. Jag tror faktiskt att det är en tillfällighet.

Hurtbullen Sven
Springtimeuppladdning 2010: Bilden visar eder bloggare i en något yngre upplaga. Enligt syrran, som försett mig med bilden, så skall den vara tagen 1983. Det skulle innebära att den är tagen under det tredje Springtimeloppet i Helsingborg. I år ska den 30:e upplagan av detta stadslopp avverkas och jag tillhör en mycket liten grupp som har sprungit loppet under alla nu 30 åren. För de som inte vet så är detta alltså ett motionslopp med start och mål mitt inne i Helsingborgs centrum. Och hela loppet som är på 10 km går runt inne i Helsingborg. Och det som pågår för min del är alltså uppladdningen inför detta. I dag var det riktigt trevligt väder med solsken (i motsats till i går när det regnade och var allmänt dystert) och dessutom finns det nu bara fläckvis lite snöhögar eller tilltrampad is. Alltså passade jag på att förlänga min runda lite. Jag uppskattar att det blev ungefär 6 km när jag som vanligt sprang upp på Björnås via Skogslundsbacken men sedan fortsatte förbi Käcksakärr och sedan vände av hemåt på Bronsåldersvägen och sedan ner igen via Odenbacken. Tiden 35.25 är väl inte så mycket att skryta med. Men jag tog mig runt utan att ta helt slut.

Vår på vasavägen
Men, det känns att våren är kommen. Den här bilden tog Ingela med mobilen i trädgården i dag på förmiddagen. Det känns skönt att det börjar komma igång. Men gräsmattan t.ex. ser fortfarande för jävlig ut. En annan positiv effekt är att det är dags att sluta mata fåglarna. Det är ett dyrt nöje att släpa hem alla säckar med fågelfoder. Det har lagts många pengar på det denna vinter. Men nu ska jag bara göra slut på det sista som finns kvar i säckarna på botten. Sedan får dom klara sig själva.

I dag ska Djurgårdens fotbollslag fullgöra sin bestraffning för att Djurgårdensupportrar sprang in på plan förra året och bland annat misshandlade en spelare i Assyriska. Djurgården ska spela inför tomma läktare. Och ledningen för Djurgården är tydligen så sura över att dom ska bestraffas för att dom inte kan garantera motståndarlagets säkerhet att dom i ren protest utestänger ALLA från matchen. Inte ens journalister och Fotbollsförbundets representanter ska släppas in. Det är uppenbart att Stockholmslagets ledning inte fattar ett skvatt. Jag är förvånad över att Djurgården inte dömdes till att ha förlorat matchen. Jag upprepar parallellen till fotbollslandskampen mellan Sverige och Danmark då en något överförfriskad dansk supporter sprang in på plan. Danmark dömdes då till att ha förlorat matchen. Det skulle naturligtvis ha drabbat även Djurgården. Men, det vågade man inte mot ett anrikt Fjollträsklag som då nämligen hade åkt ut ur Allsvenskan. Väx upp där uppe i 08-träsket! För övrigt har ju redan Djurgårdensupportrarna hunnit missköta sig i år också (se Sven Tycker den 15:e mars).

För övrigt är idrotten tydligen helt präglad av våld och att inte kunna uppföra sig. Detta är rubriker hämtade från Aftonbladets Sportbladet i dag. "Överfallet, Karlsson efter Norrenas knock: Jag har väldigt ont." eller "Frölunda rasar mot överfallet" eller "Anrell: Norrena är en rätt korkad målvakt" eller "Slutspelskrigaren" eller "Slagsmålet urartade: Han gav mig en smäll på käften och jag gav igen" eller "Dif: Byt ut domarna" eller "Knip käft och spela" eller "Kan stängas av - för utbrottet". Det är inte mycket av "Luddes tjusiga rundning" eller "Lasses rökare i krysset" eller "Mats stjärnräddning". Frågan är om fansen är så mycket värre än spelarna och sportjournalisterna?

Inga kommentarer: